Linia kolejowa Rail Baltica otrzyma dofinansowanie z CEF

Projekt modernizacji linii kolejowej E75 pomiędzy Warszawą a Białymstokiem otrzyma wsparcie z nowego unijnego instrumentu finansowego CEF (Connecting Europe Facility). Trasa ma ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i stanowi jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Jak informuje zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), Prace na modernizowanym odcinku linii zostały podzielone na kilka projektów. Jeden z nich, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, łączący Warszawę Rembertów i Sadowne jest w ostatniej fazie realizacji. Fundusze z CEF dofinansują modernizację dwóch kolejnych fragmentów: Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok. Planowana jest również modernizacja kolejnego odcinka – od Białegostoku przez Suwałki do granicy państwa (Trakiszki), na którą PLK będą chciały zdobyć pieniądze w trzecim naborze CEF. Przewiduje się, że w ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew zmodernizowanych zostanie 35 km linii kolejowej. Przebudowane będą 3 mosty, 11 przepustów pod torami i wiadukt kolejowy w Małkini. Ponadto 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Wybudowany zostanie także nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia, przejście dla pieszych pod torami w Małkini oraz Lokalne Centrum Sterowania w Małkini. Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem plan robót przewiduje modernizację ponad 71 km linii kolejowej oraz 2 wiaduktów. Ponadto 3 wiadukty drogowe i kolejowe zostaną wybudowane w miejscu obecnych skrzyżowań z torami. Inwestycje oprócz zwiększenia bezpieczeństwa, poprawią płynność ruchu oraz znacznie usprawnią ruch pociągów i samochodów. Pasażerowie będą mogli korzystać z 14 wyremontowanych przystanków i stacji. Wybudowany zostanie również nowy przystanek Białystok Słoneczny Stok. Wszystkie prace mają na celu dostosowanie infrastruktury do prędkości 160 km/h oraz skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa – Białystok. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowany i wybudowany system sterowania ruchem ERTMS/ETCS, który podniesie poziom bezpieczeństwa, zmniejszy ryzyko wypadków i pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem. PLK otrzyma z CEF łącznie 13 mld zł na 17 projektów w całym kraju. Dzięki temu zmodernizowanych zostanie prawie 1100 km linii kolejowych w 10 województwach, co wpłynie na poprawę ruchu w aglomeracjach, pomiędzy nimi oraz poprawi dostęp kolei do portów morskich. CEF ma wspierać budowę i modernizację infrastruktury związanej z transportem, energetyką i telekomunikacją w państwach Unii Europejskiej. Głównym celem jest integracja mieszkańców Europy poprzez tworzenie nowoczesnych sieci komunikacyjnych. Żródło: rp.pl

Komentarze