Powstał zespół ds. połączenia kolejowego na lotnisko

Wojewoda wielkopolski powołał zespół, który ma się zająć inwestycjami kolejowymi w regionie. Wśród pomysłów takich jak budowa trzeciego toru kolejowego na Jeżycach z przystankiem na wysokości ul. Kościelnej, rozważana będzie też budowa linii kolejowej na lotnisko, prowadzącej dalej do Tarnowa Podgórnego. Zespół powołany przez Zbigniewa Hoffmanna ma wypracować nowe rozwiązania dla poznańskiego dworca, który obecnie nie spełnia swojej podstawowej funkcji – a więc nie służy należycie podróżnym. Dlatego w planach jest zagospodarowanie starego dworca. Wstępny projekt dla tej inwestycji został już przygotowany, jednak nie zgadzają się z nim władze województwa. Zgodnie z koncepcją stary dworzec miałby bowiem służyć obsłudze pasażerskiej tylko w niewielkim procencie. Hoffmann podkreśla, że taki scenariusz jest niedopuszczalny, bo dworzec nie może być dodatkiem do obiektów komercyjnych. Zespół powołany przez wojewodę, składający się z parlamentarzystów, architektów, inżynierów, naukowców, ekspertów a także miejskich społeczników i radnych ma wypracować dla starego dworca nowe rozwiązania. Wśród podejmowanych kwestii pojawią się m.in. te dotyczące wydłużenia istniejącego przejścia podziemnego na stronę wschodnią wraz z budową perony, między peronem 3 a galerią handlową, oraz wykonanie nowego wspólnego zadaszenia nad peronami 4 do 6. Zespół zajmie się również pomysłem budowy trzeciego toru na odcinku między stacjami Poznań Wschó – Poznań Główny, oraz między Poznaniem Głównym a posterunkiem ruchu Poznań-Jeżyce z przystankiem kolejowym na wysokości ul. Kościelnej. Jedną z ciekawszych kwestii podejmowanych przez ekspertów będzie też koncepcja budowy połączenia kolejowego na lotnisko Ławica. Tory miałyby zostać pociągnięte aż do Tarnowa Podgórnego. Projekt połączenia kolejowego na lotnisko Poznań-Ławica uwzględniono też w koncepcji kolei metropolitarnej, zamówionej przez urzędników a sporządzonej przez firmę WYG Consulting z Warszawy. Jej autorzy wyliczyli, że po 2025 roku Poznań powinien zbudować połączenie kolejowe na lotnisko a trasa powinna biec przez Jeżyce, Wolę, bocznicę do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych i wzdłuż ul. Bukowskiej pod terminal. Koszty oszacowano wówczas na około 55 mln zł. Pociągi miałyby jeździć co 30 minut i zatrzymywać się na stacjach: Poznań Jeżyce, Poznań Niestachowska i Poznań Dąbrowskiego. Dzięki pociągnięciu trasy do Tarnowa Podgórnego miasto miałoby zyskać dodatkową podmiejską trasę do ważnej gminy. Prognozy pokazują, że z połączenia w 2040 roku mogłoby korzystać nawet 1 mln pasażerów rocznie. Źródło: Rynek Infrastruktury

Komentarze