Tabor PKP starzeje się i wymaga szybkiej wymiany

Tabor PKP starzeje się. I o ile w segmencie wagonów i ezt-ów jest pewna poprawa, o tyle lokomotywy wymagają szczególnej uwagi i nie ma co ukrywać wymiany. O potrzebie zakupu nowych lokomotyw dla spółek z Grupy PKP mówi się już od dawna. Zwracają na to uwagę także szef PKP SA Mirosław Pawłowski i Prezes PKP CARGO Maciej Libiszewski. Przy okazji otwarcia nowej hali Bombardiera we Wrocławiu nie zabrakło również tego tematu. Szef przewoźnika przyznaje, że lokomotywy ET22, które stanowią podstawę parku taborowego PKP CARGO starzeją się i wkrótce będą wymagały wymiany na nowsze jednostki. To oczywiście ciekawy kąsek dla Bombardiera. Ale nie tylko. Przypomnijmy, że ostatni przetarg na dostawę lokomotyw dla PKP CARGO wygrał Siemens, który dostarczył Vectrony. Startował jeszcze Newag, zaś oferty Bombardiera zabrakło. Jest jeszcze PESA, która dostarczyła już swoje lokomotywy, tyle, że spalinowe, dla PKP Intercity. Elektrowozy mają natomiast Koleje Mazowieckie. To właśnie razem z przewoźnikiem z Grupy PKP bydgoska firma pracować będzie nad nową jednostką spalinowo-elektryczną. Na rynku robi się zatem ciasno. Rynek lokomotyw w Polsce jest olbrzymi. Janusz Kućmin, szef Bombardiera w Polsce, już kilka miesięcy temu w rozmowie z InfoRail podkreślał, że w Polsce do wymiany jest około 500 lokomotywy. I chodzi tu nie tylko o przewoźników z Grupy PKP, ale także tych prywatnych, którzy realizują swoją pracę maszynami pozyskanymi z drugiej ręki. Od tego momentu niewiele się zmieniło, bo nowych lokomotyw w Polsce nie przybyło za wiele. Wartości te potwierdza Tomasz Zaboklicki, szef PESY, który uważa, że rynek lokomotyw ma potencjał. I nie ukrywa, że kierowana przez niego firma chciałaby mocniej wejść w ten segment pojazdów szynowych. Nie zrezygnuje z niego także Siemens. Przedstawiciele tego producenta deklarują gotowość dostaw od ręki. Mamy lokomotywy, które możemy sprzedać z półki – mówią. Robi się zatem ciekawie. Jakie plany? 500 lokomotyw do wymiany. Być może, z potwierdzonych danych wynika jednak, że w pierwszym rzucie PKP Intercity będą chciały pozyskać 40 elektrowozów i 10 maszyn elektryczno-spalinowych. Czekamy na przetargi. (Inforail)

Komentarze