Alstom przekazał RPA pierwszy pociąg X’Trapolis Mega

8 grudnia 2016 r. – Gibela – spółka joint venture kierowana przez grupę Alstom – pomyślnie uzyskała od agencji PRASA (agencji ds. Kolejowych Przewozów Pasażerskich w RPA), która jest odpowiedzialna za transport szynowy w obszarach metropolitalnych, protokół wstępnego odbioru pierwszego pociągu X’Trapolis Mega. Wydarzenie to utorowało drogę do rozpoczęcia przez agencję PRASA próbnej eksploatacji bez pasażerów zgodnie z wymogami Południowoafrykańskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Kolei. W ramach tej próbnej eksploatacji pociąg ma od 1 grudnia 2016 r. do 16 stycznia 2017 r. jeździć na trasie pomiędzy Pienaarspoort a ulicą Rissik w Hatfied. Ostatnim etapem testu będą przejazdy z pasażerami na pokładzie w okresie od 17 stycznia do 28 lutego 2017 roku. Eksploatacja komercyjna rozpocznie się wkrótce po tym, a pasażerowie uzyskają możliwość korzystania z nowych światowej klasy usług oferowanych przez agencję PRASA. – Gibela i PRASA są na dobrej drodze do oddania do użytku podróżnych w RPA wydajnych i nowoczesnych połączeń kolejowych – powiedział Marc Granger, dyrektor generalny spółki Gibela. W 2014 roku spółka Gibela otrzymała od agencji PRASA zamówienie na produkcję i wymianę przestarzałych południowoafrykańskich pociągów w RPA oraz na dostawę w przeciągu następnych 10 lat 600 pociągów pasażerskich i wprowadzenie ich do sieci kolejowej w RPA. Projekt ten obejmuję również budowę fabryki w RPA. Zakład produkcyjny spółki Gibela, w którym zostanie wyprodukowanych 580 pociągów (3480 wagonów), jest obecnie w budowie. Zakończenie jego budowy planowane jest na koniec 2017 roku. Zakład znajduje się w Dunnottar w Ekurhuleni, 50 km na wschód od Johannesburga. Produkcja pierwszych 20 pociągów jest realizowana w fabryce grupy Alstom w Lapa w Brazylii. Do tej pory dostarczonych zostało 14 z nich. Zamówienie podpisane przez spółkę Gibela z agencją PRASA to coś więcej niż tylko program wymiany pociągów – ma również pełnić rolę katalizatora transformacji w RPA i podlega rygorystycznym zobowiązaniom w zakresie rozwoju gospodarczego. Szkolenia i rozwój stanowią zasadnicze elementy tych zobowiązań w ramach prac spółki Gibela nad wykształceniem i rozwijaniem umiejętności technologicznych pracowników, dostawców i południowoafrykańskich studentów. Do tej pory blisko 300 osób odbyło prowadzone przez centra doskonałości grupy Alstom szkolenia, obejmujące między innymi specjalistyczną wiedzę w zakresie inżynierii i produkcji pociągów. 22% podzespołów każdego pociągu, który już został zbudowany w Brazylii, pochodzi od dostawców z RPA. Gibela przewiduje, że od 2018 roku, kiedy to w kraju rozpocznie się pełna produkcja 580 pociągów, produkcją oraz dostarczaniem ich wyposażenia i podzespołów zajmować się będzie grono 200 lokalnych firm. Lokalni dostawcy skorzystali ze wsparcia i doradztwa technicznego grupy Alstom oraz spółki Gibela, dzięki czemu mogą stać się częścią trwałej bazy dostawców w RPA. Skorzystali również z know-how w zakresie produkcji oraz inżynierii projektowej przekazanego przez grupę Alstom. Za pośrednictwem spółki Gibela grupa Alstom zobowiązała się wesprzeć rozwój społeczno-gospodarczy i już rozpoczęła szereg programów oraz inicjatyw, które świadczą o jej wsparciu dla planu rozwoju narodowego rządu RPA. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze