Europejską Agencję Kolejową ogłosiła alert bezpieczeństwa związany z układem hamulcowym lokomotywy Vectron Siemensa

Na stronie zarządzanej przez Europejską Agencję Kolejową pojawił się niedawno alert bezpieczeństwa związany z układem hamulcowym lokomotywy Vectron Siemensa. Związany jest on z wydarzeniem w Budapeszcie, gdzie lokomotywa tego producenta, pomimo prawidłowego unieruchomienia, samoistnie stoczyła się aż 4 km. Siemens zapewnia jednak, że lokomotywy są bezpieczne. Krajowa Władza Bezpieczeństwa Węgier umieściła na stronie Europejskiej Agencji Kolejowej alert bezpieczeństwa dotyczący układu hamulcowego lokomotyw Vectron X4 Family A Siemensa. Ma on związek z niebezpiecznym zdarzeniem, jakie miało miejsce w Budapeszcie na stacji Ferencvaros. Z alertu wynika, że prawidłowo zatrzymana oraz unieruchomiona i pozostawiona przez maszynistę lokomotywa Siemens Vectron, zaczęła się samoistnie przemieszczać. Bez osób na pokładzie przejechała ona 4 km aż do stacji Soroksári. Tam lokomotywa uderzyła w kozioł oporowy i uległa wykolejeniu. Po badaniach stwierdzono powtarzający się problem występujący w typie zastosowanego układu hamulcowego. Okazuje się, że w pewnych sytuacjach może on doprowadzić do niespodziewanego wyluzowania hamulca dodatkowego lokomotywy wskutek ucieczki sprężonego powietrza z układu pneumatycznego poprzez podwójny zawór zwrotny. W powstałej sytuacji ciśnienie w cylindrze hamulcowym może zostać w pełni obniżone, co spowoduje zluzowanie hamulca postojowego. W pewnych warunkach może to doprowadzić do zbiegnięcia lokomotywy. – Ponieważ ta nieszczelność, zdaniem węgierskiego odpowiednika UTK, może dotyczyć wszystkich lokomotyw, to ten alert jest adresowany do wszystkich przewoźników kolejowych, a przede wszystkim do producenta – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – To oni powinni podjąć działania związane z wyeliminowaniem tej nieprawidłowości – dodaje. Jak podaje, Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników kolejowych, którzy eksploatują wymienione w alercie lokomotywy, aby zwrócili na to uwagę. – Chcielibyśmy również, żeby podmioty poinformowały prezesa UTK o podjętych działaniach. Chociaż, w tym przypadku wydaje się, że działania powinien podjąć przede wszystkim producent – mówi prezes UTK. Producent zapewnia nas, że eksploatacja lokomotyw jest całkowicie bezpieczna i mogą być one nadal używane bez żadnych ograniczeń. – Zidentyfikowaliśmy wyjątkowo rzadką sytuację, która może wystąpić w lokomotywach Vectron przy parkowaniu w bardzo specyficznych okolicznościach – wyjaśnia Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzeczniczka prasowa Siemensa. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze