Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 175 mln euro

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej w ramach projektu Rail Baltica. Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok, pasażerowie zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne. Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. – Jest to projekt o prawdziwie europejskim wymiarze i z silnym naciskiem na działania na rzecz klimatu. Jesteśmy zadowoleni z zawarcia umowy z PKP PLK, ponieważ dzięki tej inwestycji poprawi się jakość i wzrośnie częstotliwość usług przewozów pasażerskich i towarowych w Polsce, co przyczyni się do znacznych oszczędności energii i obniżenia poziomu emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego – powiedział Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność banku w Polsce. – PKP PLK wykorzystują środki uzyskane z EBI na poprawę komfortu podróży i sprawności przewozów towarowych m.in. w ramach projektu Rail Baltica – ważnego transeuropejskiego korytarza transportowego. PLK realizują Krajowy Program Kolejowy wart ponad 66 mld zł, który istotnie usprawni system transportowy i wzmocni konkurencyjność kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. PLK podpisały w piątek umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na dwa odcinki Rail Baltica zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł. W ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia. Wyeliminuje to jedyny odcinek jednotorowy pomiędzy Warszawą i Białymstokiem i cała linia pomiędzy miastami będzie dwutorowa. Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii z Warszawy do Białegostoku, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie z Warszawy do Białegostoku z obecnych 2 h 26 min do poniżej 2 h. Prace pozwolą także na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania. Pasażerowie zyskają 16 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji z wygodnymi i nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi również znacząco warunki dla przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji linii i zlikwidowaniu ograniczeń prędkości zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła w korytarzu TEN-T– a pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h. Projekty Sadowne – Czyżew oraz Czyżew – Białystok to kolejne przedsięwzięcia współfinansowane ze środków krajowych i unijnych, efekt współpracy między EBI a PLK. Dotychczas (od 2001 roku) podpisanych zostało z EBI 16 umów na łączną wartość ok. 2,8 mld euro na współfinansowanie i prefinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych z udziałem grantów Unii Europejskiej. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze