Francuski zarządca infrastruktury kolejowej przyjął projekt 10-letniego planu inwestycyjnego

Francuski zarządca infrastruktury kolejowej przyjął projekt 10-letniego planu inwestycyjnego. Zakłada on zapewnienie aż 46 mld euro na modernizację i rozwój sieci kolejowej na najbliższe 10 lat. Zanim dokument zostanie ostatecznie zatwierdzony, będzie musiał zostać przedstawiony francuskiemu Urzędowi Regulacji Dróg i Kolei, który zaopiniuje wydatki na infrastrukturę. Zgodnie z zapowiedziami zarządcy francuskiej sieci kolejowej, poziom planowanych inwestycji nigdy nie był tak wysoki. Projekt inwestycyjny zakłada przeznaczenie kwoty 46 mld euro na modernizację sieci kolejowej. Z tego aż 27,9 mld euro zostanie przeznaczone na prace na istniejących magistralach. Około 2,6 mld SNCF wyda już w roku 2017. Do roku 2020 kolejarze chcą wydawać na inwestycje modernizacyjne po 3 mld euro rocznie. 1,8 mld euro w ramach planu zostało zarezerwowane w ciągu 10 lat na inwestycje technologiczne, które usprawnią zarządzanie siecią kolejową. Z tego już w latach 2017–2019 zostanie wydanych ponad 300 mln euro. 4,5 mld euro będzie przeznaczone na poprawę dostępności stacji, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, a także likwidację niebezpiecznych przejazdów kolejowych. Dodatkowo plan zakłada wydanie 12 mld euro na modernizacje linii regionalnych. Francuskie regiony oraz SNCF zakładają, że już w roku 2017 uda się wydać 900 mln euro na ten cel, a rok później – 1 mld euro. Stworzony plan ma za zadanie przede wszystkim zagwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa sieci kolejowej i poprawić jakość świadczonych usług, a to ma przełożyć się na zyski spowodowane większym zainteresowaniem transportem kolejowym. Z planu wynika także, że zainwestowane pieniądze z czasem zaczną przynosić oszczędności. W 2026 roku mają one sięgnąć kwoty 1,2 mld euro. Plan przyczyni się do zwiększenia zadłużenia zarządcy infrastruktury. A to w ciągu najbliższych 10 lat ma wzrosnąć z 44 mld do 60 mld euro. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze