Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Od 10 grudnia Urząd Transportu Kolejowego będzie mógł podjąć działania do powołania nowej instytucji, która działać będzie w ochronie praw klientów kolei. Mowa o rzeczniku praw pasażera kolei, który rozpatrywać będzie reklamacje niezadowolonych podróżnych, ale tylko w przypadku, gdy spotkają się oni z „zamkniętymi drzwiami” u przewoźników lub zarządców infrastruktury. Takie rozwiązanie ma być dla klientów szybsze w dochodzeniu swoich praw i sprawić, że będą stali na wyższej pozycji. 10 stycznia 2017 roku wchodzi w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Po tym terminie prezes UTK uruchomi procedurę związaną z powołaniem rzecznika praw pasażera kolei. Do ustawy dołączone będzie również rozporządzenie, które w sposób bardzo szczegółowy będzie regulowało formę działania rzecznika. Wkrótce pojawi się także w formie załącznika wzór formularza, który w sposób elektroniczny pasażer będzie mógł przesłać tej nowo powołanej instytucji. Jak podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, możliwe będą także wszelkie inne formy dostarczenia skargi stosowane dotychczas. – Rzecznik praw pasażera kolei pomagała rozstrzygać spory pomiędzy podmiotem, który świadczy usługi w obszarze kolejowym i który jest zawsze stroną silniejszą, a klientem kolei, która jest zawsze stroną słabszą – wyjaśnia Góra. Podkreśla przy tym, że jego kompetencje będą mocno rozszerzone. Będzie on rozstrzygał nie tylko spory dotyczące przewoźników, ale również zarządców dworca kolejowego czy też sprzedawców biletów lub operatorów turystycznych. – Jego funkcja tak naprawdę jest rozszerzona o wszystkie możliwe usługi, które świadczone są w systemie kolejowym na rzecz pasażerów – ocenia prezes UTK. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze