W Szwajcarii oddano do użytku komercyjnego najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie

W Szwajcarii oddano do użytku komercyjnego najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie. Nowy tunel Gottharda przyspieszy ruch pociągów między północną i południową Europą przez Alpy Szwajcarskie. Pierwszy pociąg wyruszył w niedzielę, 11 grudnia. Z Zurichu wyjechał o godzinie 7.09 i przyjechał do Lugano o godzinie 8.17. Oficjalnie tunel został otwarty w czerwcu. Nim jednak został oddany do użytku musiał przejść jeszcze ok. 3,5 tysiąca jazd testowych z wykorzystaniem m.in. pociągu zestawionego z 76 wagonów i trzech lokomotyw typu RE 620. W trakcie 6 miesięcy testów badano oddziaływanie składu na infrastrukturę, funkcjonowanie systemu ETCS, systemów sterowania, systemów bezpieczeństwa, łączności oraz wentylacji i chłodzenia. Przebiegający pod Alpami na głębokości 2300 metrów tunel ma 57 km długości. Dzięki niemu pociągi jadące z Zurichu do Mediolanu jeżdżą o godzinę krócej. Wcześniej podróż ta zajmowała niecałe 3 godziny. Budowa tunelu trwała 17 lat i kosztowało ok. 11 mld euro. Każdej doby przejedzie nim z prędkością 100 km/h 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich, mogących jechać z prędkością do 200 km/h. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze