PKP SA prowadzą przetarg na przebudowę tzw. Dworca Zachodniego w Poznaniu

PKP SA prowadzą przetarg na przebudowę tzw. Dworca Zachodniego w Poznaniu. W ramach prac zostaną przywrócone m.in. oryginalny wygląd dachu i pierwotna rzeźba wieńcząca budynek dworca. Prace potrwają ponad rok. Mianem Dworca Zachodniego określa się w Poznaniu budynek przy Głogowskiej, leżący u wylotu tunelu pod peronami. Obecny budynek, wybudowany w stylu neoklasycystycznym według projektu Władysława Czarneckiego, powstał z myślą o Powszechnej Wystawie Krajowej w 1929 r. W 1978 r. obiekt został uznany za zabytek, a ostatni większy remont przechodził na początku lat 90. Obecnie stanowi wygodne dojście do peronów – w niektórych przypadkach znacznie wygodniejsze niż z nowego, głównego budynku dworca zlokalizowanego przy centrum handlowym. PKP przygotowują się właśnie do jego remontu. Jak informują PKP SA, obecnie dworzec mieści w przeważającej części lokale o funkcji komercyjnej – lokale najmowane przez spółki z grupy PKP, gastronomia i drobny handel. Funkcje publiczne zlokalizowane są na parterze w postaci holu głównego, pełniącego rolę poczekalni oraz dojścia do peronów. Dworzec, zdaniem zarządcy, jest niefunkcjonalny. PKP SA ogłosiły właśnie przetarg na przebudowę dworca Poznań Zachodni wraz z wykonaniem elementów zagospodarowania terenu i dworca tymczasowego. W ramach projektu dostosowano układ funkcjonalny dworca do nowych potrzeb: na parterze przewidziano poczekalnię, pięć kas biletowych, wydzielone pomieszczenie socjalne dla kasjerów, ogólnodostępne toalety, a także lokale handlowo-usługowe. Z lokalu gastronomicznego zaprojektowano bezpośrednie wyjście na zewnątrz, z holu tego lokalu, dające możliwość wykonania ogródków letnich. Poza tym bezpośrednio przy holu głównym dworca zaprojektowano lokal biurowy z dostępem z zewnątrz. Zarówno elewacja, jak i dach zostaną poddane pracom remontowym. Przewiduje się przywrócenie pierwotnej formy dachu ze zmodyfikowanymi spadkami połaci dachowych w środkowej części. W związku z nadbudową, dzięki której pojawi się poddasze, wysokość dworca zwiększy się z 10,60 m do 12 metrów. Powrócić ma pierwotna rzeźba wieńcząca wejście do budynku (nowa, wykonana w formie odlewu, będzie miała bardziej wyniesione ku górze skrzydła). Ponadto pojawiać się mosiężny napis na elewacji liternictwem nawiązujący do lat 20. i 30. XX w. Termin składania ofert mija 26 stycznia. O wyborze zadecyduje przede wszystkim cena (86%). Pozostałe punkty można otrzymać za skrócenie terminu realizacji prac. Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia został zrealizowany w terminie od 55 tygodni do 61 tygodni, licząc od daty zawarcia umowy. Źródło: transport-publiczny.pl

Komentarze