Rusza budowa linii kolejowej Chiny - Laos

W mieście Louangphrabang na terytorium Laosu została oficjalnie zainaugurowana od lat planowana budowa linii od granicy z Chinami do miasta Wientian. Trasa będzie liczyła nieco ponad 414 km. Linia, według zapowiedzi przedstawicieli rządu, ma być odpowiedzią na rozwój gospodarki Laosu, ma też znacząco przyczynić się do współpracy gospodarczej kraju z Chinami. Ułatwi Chinom dalszą ekspansję handlową w rejon Oceanu Indyjskiego. Projekt pozwoli na poprawę wymiany handlowej, a także rozwój turystyki. To także korzyści - zarówno ekonomiczne, jak i społeczne dla lokalnej ludności. Inwestycja będzie realizowana przez spółki zależne firmy China Railway Group. W listopadzie 2015 roku zostało podpisane porozumienie w sprawie budowy linii i od tamtego czasu trwają prace projektowe i inżynieryjne. W tej chwili wciąż trwają procedury związane z wykupem gruntów pod budowę linii, ale jak zapewniają przedstawiciele rządu Laosu, wszystko idzie zgodnie z planem. Linia o rozstawie szyn 1435 mm będzie biegła od chińskiego węzła kolejowego w miejscowości Mohan (granica Chin z Laosem), pobiegnie w kierunku miasta Boten (również na granicy obu krajów), następnie będzie poprowadzona w kierunku południowym - do miasta Louangphrabang oraz Vang Vieng. Linia zakończy się w mieście Nong Khai, do którego obecnie jest doprowadzona trasa wąskotorowa, która łączy Laos z Tajlandią. Jednotorowa, zelektryfikowana linia będzie przystosowana do prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym. Z racji, że będzie poprowadzona m. in. przez tereny górskie, będzie wymagała budowy ponad 258 km tuneli i mostów. Szacowany koszt inwestycji to 5,4 mld dolarów. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w ciągu pięciu lat. Szlak ten będzie częścią magistrali kolejowej, która połączy Chiny i Półwysep Malajski. (Rynek Kolejowy)

Komentarze