Wraz z początkiem nowego roku w pierwszą podróż wyruszył pociąg towarowy łączący Londyn z Chinami

Wraz z początkiem nowego roku w pierwszą podróż wyruszył pociąg towarowy łączący Londyn z Chinami. Połączenie to realizowane jest w ramach projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, którego koncepcja opiera się na historycznym szlaku kupieckim znanym już w starożytności. Również Polska będzie miała swój udział w nowym połączeniu, gdyż na terenie naszego kraju zmieniane będą rozstawy kół pociągu. Podróż z Londynu do Państwa Środka ma trwać 18 dni. Do pokonania jest 12 tys. kilometrów. Dzień 1 stycznia 2017 roku to nowy etap we wzajemnej współpracy handlowej Państwa Środka z Europą Zachodnią. Tego dnia z miasta Yiwu w Chinach wyruszył pierwszy pociąg towarowy do Londynu. Transportuje on 88 kontenerów, a jego podróż ma trwać 18 dni, gdyż trasa wynosi ok. 12 tys. kilometrów. To pierwsze bezpośrednie połączenie Chin z Wielką Brytanią zostało uruchomione w ramach infrastrukturalnego projektu Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki temu Londyn dołączy do grona 14 innych europejskich miast leżących na trasie tego projektu. Jest to wizja chińskiego prezydenta Xi Jinping sprowadzająca się do powiedzenia „jeden pas, jedna droga”. Przywódca Chin wyraża także nadzieję, że nowo utworzone połączenie do Londynu przyczyni się do poprawy stosunków gospodarczych Chin z Europą Zachodnią, Azją i Bliskim Wschodem. Starania nad uruchomieniem pociągów na tej trasie prowadziły również władze miasta Yiwu w prowincji Zhejiang, Koleje Chińskie oraz lokalni przedsiębiorcy. Trasa pociągu wiedzie przez Kazachstan, Rosje, Białoruś, Polskę, gdzie zmieniany jest rozstaw kół na normalnotorowy, dalej przez Niemcy, Belgię i Francje. Następnie skład przejedzie kanałem La Manche, by dotrzeć do Barking Station w Londynie. Jak podają w oświadczeniu Koleje Chińskie, pierwszy pociąg towarowy przyjedzie do Londynu 19 stycznia. Transportuje przede wszystkim odzież, torby oraz walizki. Mimo że transport kontenerowcem drogą wodną jest efektywniejszy pod względem ładowności (jednorazowo na pokład może zabrać nawet do 20 tys. kontenerów), to połączenie kolejowe i tak według Chińczyków ma pozytywne strony. Według nich, istotny jest tutaj czas przewozu towarów, który jest o ponad połowę krótszy niż w przypadku kontenerowców. Źródlo: Rynek Kolejowy

Komentarze