Alstom Konstal realizuje kontrakt na dostawę 69 pociągów dla stolicy Arabii Saudyjskiej

Polska fabryka Alstom Konstal realizuje kontrakt na dostawę 69 pociągów dla stolicy Arabii Saudyjskiej, gdzie powstaje wielka, składająca się z sześciu linii sieć metra. W Chorzowie zaprezentowano dziś jeden z pięciu gotowych już składów. Stolica królestwa Arabii Saudyjskiej - Rijad, realizuje ogromny projekt budowy systemu metra, obejmujący sześć linii. Jego realizacja została podzielona pomiędzy trzy międzynarodowe konsorcja. Alstom jest dostawcą 69 dwuwagonowych pociągów metra w ramach konsorcjum na budowę pod klucz linii 4 (żółtej), 5 (zielonej) i 6 (purpurowej), którego liderem jest FCC Construcción. Zakończenie dostaw planowane jest w 2018 roku. Produkcja pociągów metra w ramach tego kontraktu została przekazane polskiej fabryce Alstom Konstal zlokalizowanej w Chorzowie. - Jesteśmy jedynym zakładem Alstomu na świecie, który posiada kompetencje potrzebne do realizacji tego projektu - tłumaczy Radosław Banach, dyrektor zarządzający i prezes Alstom Konstal. Chodzi przede wszystkim o aluminiową konstrukcję pudła. Jednak Konstal jest coraz ważniejszym centrum kompetencyjnym budowy pociągów metra w Alstomie - realizował już dostawy dla Budapesztu i Amsterdamu. o przetransportowaniu do portu w Bremerhaven płynie obecnie do Arabii Saudyjskiej. Konstal ukończył już w sumie pięć pociągów. Dwa z nich znajdują się na torze testowym Alstomu we Francji, a kolejny przechodzi testy w komorze klimatycznej w Wiedniu. Sprawdzane jest tam funkcjonowanie podzespołów i klimatyzacji pociągu przy temperaturach rzędu 50 stopni Celsjusza. Kolejny, czyli piąty skład został zaprezentowany w Chorzowie gościom z Arabii oraz mediom. Nieprzypadkowo skład jest bliźniaczo podobny do pociągu zaprezentowanego w ubiegłym roku przez firmę Siemens. Zamawiający sam dostarczył wszystkim trzem producentom taboru (w dostawach bierze udział także Bombardier) dokładne specyfikacje dotyczące designu pociągów. We współpracy z nimi dostosowano szczegóły do wykorzystywanych przez producentów technologii. W pociągu znajdziemy zatem trzy klasy, przedzielone szklanymi drzwiami, system informacji pasażerskiej, uchwyty w kształcie palm i półki bagażowe (dodatkowe półki zostaną umieszczone w pociągach linii, która obsłuży lotnisko). Pociągi są klimatyzowane i pozbawione pulpitu maszynisty - metro w Rijadzie będzie bowiem w pełni automatyczne. - To przełomowy projekt dla naszej fabryki. To pewnego rodzaju test, który pozwolił nam stać się wiodącym zakładem przy realizacji kolejnych zleceń - na dostawę pociągów dla holenderskiego NS i składów metra dla Dubaju - mówi Banach. Ze względu na nakładanie się terminów dostaw, Alstom musi wybudować drugą linię produkcyjną w chorzowskim zakładzie. Oznacza to dalszy rozwój i wzrost zatrudnienia, które i tak w ciągu pięciu ostatnich lat wzrosło tu z 500 do 1100 osób. (transport-publiczny.pl)

Komentarze