Będzie studium wykonalności dla budowy połączenia kolejowego do lotniska Poznań-Ławica

Pod koniec ubiegłego roku wojewoda wielkopolski powołał zespół, którego zadaniem jest rozważenie budowy linii kolejowej na lotnisko w Poznaniu, prowadzącej dalej do Tarnowa Podgórnego. W przygotowaniu jest już studium wykonalności dla tej inwestycji. Projekt połączenia kolejowego na lotnisko Poznań-Ławica został uwzględniony w koncepcji kolei metropolitarnej, zamówionej przez urzędników a sporządzonej przez firmę WYG Consulting z Warszawy. Jej autorzy wyliczyli, że po 2025 roku Poznań powinien zbudować połączenie kolejowe na lotnisko a trasa powinna biec przez Jeżyce, Wolę, bocznicę do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych i wzdłuż ul. Bukowskiej pod terminal. Połączenie z lotniskiem to pierwszy etap inwestycji, która dalej miałaby zostać pociągnięta do Tarnowa Podgórnego i Term. Drugi etap miałby zostać zrealizowany do 2040 roku. Koszt budowy jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej to około 250-300 mln zł. 85 proc. kosztów inwestycji miałaby zostać sfinansowana z środków unijnych. Co istotne, Tarnowo Podgórne jest obecnie jedną z dwóch położonych w Wielkopolsce gmin, nie posiadających infrastruktury kolejowej. W 2014 roku wójt gminy podjął działania, by gmina znalazła się w Master Planie Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. Tarnowo Podgórne w ostatniej niemal chwili dołączyło do gry. Obecnie linia jest wpisana w Studium Uwarunkowań Rozwoju Przestrzennego Aglomeracji Poznańskiej. Bbudowa kolei metropolitarnej jest flagowym projektem Wielkopolski w obecnej perspektywie finansowej dla środków unijnych. Koszty budowy samej linii do lotniska szacuje się na około 55 mln zł. Pociągi miałyby jeździć co 30 minut i zatrzymywać się na stacjach: Poznań Jeżyce, Poznań Niestachowska i Poznań Dąbrowskiego. Z całego połączenia, pociągniętego do Tarnowa Podgórnego, w 2040 roku, według prognoz, miałoby korzystać nawet 1 mln pasażerów. Źródło: Rynek Infrastruktury

Komentarze