Koleje Rosyjskie (RŻD) wprowadziły do eksploatacji pierwszą lokomotywę na gaz LNG

Koleje Rosyjskie (RŻD) poinformowały o wprowadzeniu do eksploatacji pierwszej lokomotywy na gaz LNG produkowanej seryjnie. Prototypową lokomotywę typu GTh1 o numerze 001 zaprezentowano w 2013 roku podczas targów EXPO 1520 w Szczerbince pod Moskwą. Projekt stworzenia takiej lokomotywy został zrealizowany wspólnie przez RŻD i Instytut Technologii Taboru Kolejowego VNIKTI. GTh1 wykorzystuje jako napęd turbinę na skroplony gaz ziemny. To szlakowa lokomotywa dwuczłonowa. Pierwszy człon stanowi blok turbiny i zasilania. Drugi człon wyposażony jest w zbiornik gazu. Koleje Rosyjskie poinformowały, że pierwszy seryjny egzemplarz lokomotywy GT1h-002 rozpoczyna regularną eksploatację w Kolei Swierdłowskiej – spółki zależnej RŻD, z siedzibą w Jekaterynburgu. Właśnie w obwodzie Swierdłowskim od 2013 roku jazdy odbywała GT1h–001 oraz jej udoskonalona następczyni, a także drugi rozwijany projekt lokomotywy na gaz – TEM19. Produkcja lokomotyw GT1h prowadzona będzie w Ludinowskich Zakładach Produkcji Lokomotyw z Grupy Sinara. Zbiornik GTh1 może pomieścić do 17 ton paliwa, co wystarcza na 750 km jazdy. Pojazd waży 300 ton i może być wykorzystywany do prowadzenia pociągów towarowych na liniach niezelektryfikowanych z prędkością do 100 km/h. Moc turbiny to 8300 kW. Według założeń projektu, wykorzystanie technologii turbiny gazowej pozwala na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa o 27 proc., oleju o 87 proc., napraw o 30 proc. oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza przynajmniej pięciokrotnie. W porównaniu z lokomotywą spalinową 2TE116, wykorzystanie pojazdu z turbiną gazową ma zmniejszyć koszty jego użytkowania o łącznie 29 procent. (Inforial)

Komentarze