Nowa hala Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie jest już gotowa

Nowa hala Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie jest już gotowa. Krakowskie MPK zyskało nowoczesną myjnię dla tramwajów i autobusów, system dystrybucji piasku oraz dodatkowe tory. Poza wybudowaniem nowoczesnej hali MPK SA zakupiło także dwa pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego, a drugi to specjalistyczny żuraw samochodowy przeznaczony do usuwania skutków m.in. wykolejenia tramwajów oraz holowania tramwajów. Inwestycja była realizowana przez firmę Budimex od 2015 roku i kosztowała prawie 20 mln zł netto. Dzięki wykonanym pracom w miejscu zajmowanym przez starą halę oraz budynek socjalny powstała nowoczesna hala o długości 108,71 m, szerokości 16,33 m i wysokości 9,45 m, co daje całkowitą powierzchnię 1729,5 m². Jest to pierwsza w Krakowie hala myjni obsługująca tramwaje i autobusy. Warto podkreślić fakt, że myjnia będzie wykorzystywać wodę pochodzącą z opadów deszczowych. Hala jest ogrzewana, dzięki temu będzie funkcjonować przez cały rok niezależnie od warunków atmosferycznych. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak zamknięty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej, możliwość obsługi różnych typów pojazdów wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania i zwiększy możliwości obsługi pojazdów. Jednocześnie dzięki tym rozwiązaniom myjnia spełnia wysokie standardy ochrony środowiska. W obrębie hali przebudowano układ torowy. Powstał tor tramwajowy tzw. obwodowy, umożliwiający objechanie myjni bez konieczności wjazdu na nią. W nowej hali powstała także część magazynowa i socjalno-biurowa. Dzięki temu poprawiły się warunki socjalne dla pracowników zaplecza i motorniczych. W miejscu wyburzenia pozostałych budynków powstały nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Wybudowana zastała również stacja transformatorowa dla potrzeb ewentualnego ładowania autobusów elektrycznych. Warto przypomnieć, że stara hala myjni była budynkiem wzniesionym jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Ówczesny projekt nie przewidywał ogrzewania czy zamkniętego obiegu wody, a rozwiązania techniczne, które sprawdzały się w ubiegłym stuleciu zupełnie odbiegały od dzisiejszych wymogów i standardów. Poza wybudowaniem nowoczesnej hali Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie MPK SA zakupiło także dwa nowoczesne pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Ważący ponad 25 ton nowoczesny holownik został zbudowany na podwoziu 4-osiowym o napędzie 8x4. (transport-publiczny)

Komentarze