Rosyjskie firmy intensywnie modernizują serbską sieć kolejową

Rosjanie zakończyli modernizację 16-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Belgradu do Pančeva. Zainteresowanie Rosjan i Chińczyków kolejowymi inwestycjami na Bałkanach jest coraz większe. RŻD International – infrastrukturalna spółka córka Rosyjskich Kolei, realizująca kontrakty poza krajem pochodzenia – oficjalnie zakończyła prace 10 lutego bieżącego roku, gdy Serbowie potwierdzili na piśmie odbiór linii. Prace trwały od marca 2014 roku. Obejmowały modernizację istniejącego zelektryfikowanego toru, gdzie do 2014 obowiązywała prędkość 50 km/h dla pociągów pasażerskich i 30 km/h dla towarowych, oraz dobudowę drugiego toru wraz z jego elektryfikacją. Przebudowano i zmodernizowano układ torowy na dwóch stacjach, gdzie wybudowano także nowe perony, całkowicie zmodernizowano miejsca oczekiwania podróżnych Krnjača, Ovča, Sebeš i główną stację w Pančevie. Najtrudniejsza operacja dotyczyła budowy 242-metrowego mostu nad rzeką Tamiszą i innych obiektów inżynieryjnych nad mniejszymi ciekami wodnymi. Ponadto zbudowano nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i nowe podstacje trakcyjne. Koszt wszystkich prac do 90 mln dolarów, czyli około 360 mln zł. Przebudowa została sfinansowana ze środku pochodzących z pożyczki z rosyjskich banków (85% wartości kontraktu) i środków budżetowych Serbii (15%). Teraz pasażerskie pociągi między Belgradem a Pančevem pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe o 20 km/h wolniej. Dzięki dobudowie torów, przebudowie stacji i srk znacznie wzrośnie przepustowość i bezpieczeństwo na linii. Przebudowa ma pozwolić w przyszłości na reaktywację międzynarodowych pociągów Belgrad – Timisoara (Rumunia). (Rynek Kolejowy)

Komentarze