System antyoblodzeniowy w Kolei Mazowieckich

W połowie 2016 roku Koleje Mazowieckie zamontowały system antyoblodzeniowy na terenie nowoczesnej, całorocznej myjni taboru kolejowego w Tłuszczu. To drugie tego typu urządzenie zakupione przez przewoźnika. Poprzednie zamontowano w grudniu 2014 roku na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów. Podczas tegorocznej zimy urządzenia działają pełną parą. - Dzięki zastosowaniu systemu, na pojazdach osadza się do 90 procent mniej lodu, co wprost przekłada się na wzrost bezpieczeństwa przewozów, a tym samym na podniesienie jakości świadczonych usług. System znacznie poprawia także warunki pracy i bezpieczeństwa pracowników, którzy nie muszą już usuwać lodu oraz ręcznie nakładać płyn zabezpieczający - mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM. System składa się z: kontenera systemowego, układu natryskiwania płynu zabezpieczającego przed oblodzeniem, korytek zbiorczych pracujących w systemie zamkniętym, urządzeń kontrolno-pomiarowych, układów sterowania procesami natryskiwania oraz czujników pozwalających na precyzyjny natrysk. System jest sterowny ze stanowiska operatora za pomocą programu komputerowego. Po wciśnięciu przycisku start, moduł sterujący uruchamia całą procedurę natrysku. Podgrzana formuła przeciwoblodzeniowa w postaci płynu pompowana jest ze zbiornika płynu zabezpieczającego do skrzynki zaworowej, gdzie podlega dystrybucji do 3 stref natrysku: lewej, środkowej i prawej. Dzięki zastosowaniu aż 48 dysz i odpowiedniego ich ustawienia, tylko niektóre biorą udział w nanoszeniu płynu (są włączane grupowo przez zespół zaworowy), zgodnie z zaprogramowanymi indywidualnie dla każdego typu pojazdu strefami natrysku. Do systemu można wgrać każdy typ pojazdu (pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, elektryczne zespoły trakcyjne, szynobusy). Po wgraniu programu - w którym określamy strefy natrysku i strefy gdzie natrysk nie jest prowadzony - system współpracując z umieszczonymi przy torze czujnikami indukcyjnymi, sam steruje procesem, wykrywając miejsce natrysku. Skład przejeżdża przez instalację z prędkością około 5km/h. Nadmiar płynu, wraz z wodą roztopową, spływa do tzw. rynienek i do studzienki sterującej. Następnie ciecz jest pompowana z powrotem do zbiorników (w kontenerze technicznym) i automatycznie filtrowana przez specjalne systemy oczyszczania, co umożliwia jej wielokrotne wykorzystanie. Używany w instalacji płyn jest przyjazny dla środowiska i spełnia warunki wytycznych eksploatacyjnych do projektowania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych MPWiK w m.st. Warszawie S.A. (Inforail)

Komentarze