Wdrożono jeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów, wykorzystujący chmurę obliczeniową

W 2017 roku wdrożono jeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów, wykorzystujący chmurę obliczeniową. System stosowany jest przez koleje szwajcarskie i działa m.in. na linii znajdującej się na wysokości ponad 3 tys. metrów n.p.m. nfrastrukturę informatyczną i oprogramowanie dostarczyła firma Siemens. Scentralizowany system kontroli ruchu kolejowego “Iltis” pozwala na sterowanie i monitoring ruchu pociągów. To nowoczesne narzędzie, stosowane w kolejach szwajcarskich, zarówno przez przewoźnika państwowego (SBB), jak również wiele prywatnych spółek kolejowych. Z początkiem 2017 roku „Iltis” ma także nowe zastosowanie. 

Możliwości systemu są obecnie wykorzystywane także przez Gornergrat Bahn (GGB) - kolej zębatą, wybudowaną w 1898, która wspina się aż 1500 metrów nad poziomem morza, łącząc Zermatt ze szczytem góry Gornergrat. Jest to część masywu Monte Rosa i miejsce drugiej najwyżej działającej kolei górskiej w Europie. Szczyt znajduje się na wysokości 3089 metrów i przy dobrych warunkach pogodowych oferuje wspaniały widok na panoramę gór. o właśnie dzięki wykorzystaniu chmury obliczeniowej możliwe jest swobodne działanie systemu kontroli pociągów na takiej wysokości. Rozwiązanie to pozwala na pełną automatyzację procesów. Oznacza to, że obsługa i niezbędne naprawy są przeprowadzane bezpośrednio przez firmę Siemens, bez potrzeby wysyłania ekipy technicznej na miejsce. System działa automatycznie, a obecny na miejscu dyspozytor w Zermatt nadzoruję jego obsługę, monitoring oraz kontrolę zwrotnic. Cała technologia oraz moce obliczeniowe są zainstalowane w bazie danych Siemensa w Wallisellen. To wszystko odbywa się przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa i swobody dostępu. “Usługa Iltis” jest oparta na zasadzie trzech komputerów. Rezerwowa linia łączy serwery Siemensa ze stacjami roboczymi operatorów w Zermatt. Dyspozytorzy mogą również korzystać z zapasowego komputera podłączonego na miejscu. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo, a cały system może być być zarządzany niezależnie w Zermatt. Pozwolenie na testowy rozruch systemu zostało wydane przez Federalne Biuro Transportu w Szwajcarii. Pierwsze próby działania systemu odbyły się na przełomie sierpnia i grudnia 2016. Cały system został wdrożony ostatecznie na początku 2017 r. (wnp.pl)

Komentarze