Administracja nowego prezydenta USA zamierza zlikwidować federalne dotacje do kolei pasażerskiej

Administracja nowego prezydenta USA Donalda Trumpa zamierza zlikwidować federalne dotacje do kolei pasażerskiej w USA. Oznacza to definitywny koniec tego rodzaju transportu w Stanach na liniach dalekobieżnych. Zagrożone są także projekty budowy nowych linii metra i szybkiego tramwaju w wielu miastach. Administracja prezydenta USA przedstawiła projekt budżetu federalnego na 2018 rok. To pierwszy budżet przygotowany przez Republikanów i przynosi złe wiadomości dla transportu kolejowego. Zlikwidowane mają być dotacje do kolei pasażerskiej, co oznacza że dalekobieżne pociągi państwowego przewoźnika Amtrak przestaną w tym kraju kursować na wszystkich trasach z wyjątkiem linii dużej prędkości z Waszyngtonu przez Nowy Jork do Bostonu, która jest dotowana z budżetów stanowych, gdzie kursują nowoczesne pociągi Acela. Jednak propozycje budżetowe Donalda Trumpa stanowią zagrożenie także dla tej dochodowej i popularnej linii. Nowa administracja zamierza zlikwidować też federalne granty na projekty infrastrukturalne w transporcie publicznym. W efekcie nie będzie pieniędzy na modernizację tej linii i budowę kilku tuneli, które mają pozwolić na podniesienie prędkości pociągów co poprawiłoby konkurencyjność kolei. Zagrożone są też projekty inwestycji w transport miejski w tym plany budowy nowych linii metra i szybkich tramwajów w wielu miastach USA. Dalekobieżne koleje odgrywają niewielką rolę w transporcie pasażerskim w USA. Obsługuje je państwowy przewoźnik Amtrak powołany w 1971 r. Obecnie w USA kursuje około 300 pociągów pasażerskich dalekobieżnych dziennie, a najbardziej popularna jest linia szybkiej kolei łącząca metropolie Wschodniego Wybrzeża i wg przedstawicieli administracji Donalda Trumpa, Amtrak powinien skupić się na tej trasie, gdyż pozostałe linie są mało konkurencyjne w stosunku do autobusów i samolotów. Pociągi Acela na linii Waszyngton – Boston przewiozły w ubiegłym roku prawie 12 mln pasażerów, podczas gdy wszystkie pozostałe linie kolei dalekobieżnej 4,6 mln. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze