CRRC Qingdao Sifang zamierza dostarczyć 8 tramwajów zasilanych ogniwami wodorowymi

CRRC Qingdao Sifang zamierza dostarczyć 8 tramwajów zasilanych ogniwami wodorowymi. Pojazdy znajdą zastosowanie na budowanej w Foshan (południowe Chiny, prowincja Guangdong) linii Gaoming (długość 17,4 km, 20 przystanków). Pierwszy odcinek o długości nieco ponad 6 km ma zostać otwarty w przyszłym roku. Tramwaje będą mogły przewozić 285 pasażerów i rozwijać prędkość 70 km/h. Ogniwa do ich napędu dostarczyła kanadyjska firma Ballard Power Systems, specjalizującą się w produkcji ogniw do celów transportowych. Wartość kontraktu wyniosła 6 milionów dolarów kanadyjskich. Napęd z wykorzystaniem ogniw wodorowych jest całkowicie bezemisyjny: jako produkt uboczny reakcji powstaje wyłącznie woda. W przypadku chińskiego tramwaju reakcja będzie zachodziła w stałej temperaturze 100 stopni Celsjusza, dzięki czemu podczas jazdy nie będą wydzielały się tlenki azotu Inną zaletą jest możliwość łatwego pozyskiwania wodoru z szeregu źródeł, zarówno nieodnawialnych, jak i odnawialnych, i związane z tym zmniejszenie kosztów transportu publicznego. Producent wagonów jest przedsiębiorstwem kontrolowanym przez chińską państwową korporację CRRC, dla której produkuje m. in. elektryczne zespoły trakcyjne i wagony pasażerskie. Jej wyroby, oprócz wewnętrznego rynku chińskiego, są sprzedawane w państwach takich, jak Singapur, Argentyna czy Irak, a także w Stanach Zjednoczonych. Zamówione dla Foshan tramwaje nie będą pierwszymi chińskimi wagonami wykorzystującymi taki sposób napędu. Pierwszy na świecie pojazd z takim napędem, wykonany przez tego samego producenta, zaprezentowano w kwietniu 2015 r. W marcu ubiegłego roku 7 tramwajów na ogniwa wodorowe, zmontowanych również przez CRRC Qingdao Sifang na licencji Škoda Transportation (jednak ogniwa także wtedy pochodziły od Ballarda), weszło do służby liniowej w Qingdao w prowincji Shandong nad Morzem Żółtym. Trzyczłonowe, dwukierunkowe pojazdy typu 15T wyposażono w zbiornik paliwa możliwy do napełnienia w ciągu 3 minut. Zasięg wynosi ok. 100 kilometrów. Na pokonanie trasy o długości 8,8 km wodorowy tramwaj w Quingdao potrzebuje pół godziny. Na wydzielonym torowisku może rozwinąć prędkość do 70 km/h. Normalnotorowa linia, jedna z trzech mających docelowo tworzyć miejską sieć, zaczęła być budowana w grudniu 2014 r. Co ciekawe, część trasy jest zelektryfikowana prądem stałym o napięciu 750 kV. Źródło: transport-publiczny.pl

Komentarze