Czy jednostki ED74 wrócą na trasy?

Stanowiska w sprawie ED74 zmieniają się bardzo często. Teraz MiB stwierdza, że zostały one zaprojektowane do obsługi połączeń w relacjach, w których czas przejazdu nie przekracza 90 minut i aktualnie są wykorzystywane do obsługi jedynie nielicznych spośród połączeń dalekobieżnych uruchamianych przez Spółkę PKP Intercity. W tym miejscu warto przypomnieć, że pociągi te obsługiwały już połączenia znacznie dłuższe, co nie zawsze spotykało się z aprobatą. Przewoźnik podjął decyzję o pozbyciu się tych jednostek procedura jest w toku. Jakiś czas temu poseł Jacek Osuch zaproponował, aby obsługiwały one połączenie z Katowic przez Olkusz do Warszawy. Teoretycznie jest to możliwe. Praktycznie jednak PKP Intercity nie zamierzają uruchomić takich połączeń. Stąd też o wykorzystaniu tu "Edyt" możemy jedynie gdybać. PKP Intercity przeanalizowały bowiem możliwości techniczno – ruchowe uruchomienia połączenia z Katowic przez Olkusz do Warszawy (i z powrotem). Zgodnie z przeprowadzonymi symulacjami, czas przejazdu ww. trasą wyniósłby ponad 4 godziny i byłby niezadowalający. W kwestii bezpośrednich pociągów kategorii ekonomicznej łączących aglomerację śląską z Warszawą (i z powrotem), podróżni mają możliwość korzystania z pociągów TLK oraz Intercity, które odcinek Katowice – Warszawa – Katowice pokonują alternatywnymi trasami (przez Centralną Magistralę Kolejową lub Koluszki, Częstochowę). Czas przejazdu w zależności od pociągu i trasy wynosi do ok. 3 godzin i 50 minut. Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB wyjaśnia, że zakres oferty przewozowej zamawianej przez ministra właściwego do spraw transportu musi być zgodny z rozporządzeniem. Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw. "Plan transportowy", określa trasy stanowiące sieć połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Zakres oferty przewidzianej do objęcia zamówieniem przez ministra właściwego do spraw transportu został przedstawiony w Planie Transportowym w formie trzech scenariuszy: naturalnego, podstawowego i pożądanego. W scenariuszu naturalnym przyjęto, że oferta przewozowa w zakresie przewozów międzywojewódzkich pozostanie na poziomie liczby połączeń z rozkładu jazdy 2015/2016. Oferta zmieni się jedynie ze względu na stan infrastruktury (poprawa stanu technicznego linii kolejowych, rewitalizacja obiektów dworcowych) oraz stan taboru. Zmiana liczby pasażerów będzie wynikała jedynie z "naturalnych" zjawisk, takich jak zmiany demograficzne i rozwój gospodarczy. Scenariusz podstawowy zakłada, że oferta przewozowa w zakresie przewozów międzywojewódzkich zostanie zmodyfikowana, poprzez uzupełnienie siatki połączeń o najważniejsze brakujące połączenia. Scenariusz pożądany zakłada natomiast, że oferta przewozowa powinna być rozszerzona ponad scenariusz podstawowy w sposób zapewniający obsługę jak największej liczby ludności. W żadnym z ww. scenariuszy nie zostało przewidziane kursowanie na linii nr 62 Sosnowiec Główny – Tunel pociągów międzywojewódzkich zamawianych przez ministra właściwego do spraw transportu Na stacjach: Sędziszów oraz Katowice przewidziane zostały skomunikowania ww. pociągów międzywojewódzkich, z pociągami zamawianymi przez samorządy województw kursującymi w relacjach przebiegających przez odcinek Tunel – Katowice – Tunel (przez stacje: Olkusz, Sławków, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce). Wracając natomiast do samych ED74 to nadal oczekują one decyzji co do swej przyszłości. Kilka tygodni temu Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity zapewnił nas, że jeśli nie uda się ich sprzedać bądź wydzierżawić wrócą do ruchu w barwach przewoźnika. Źródło: Inforail

Komentarze