Fitch Rating podniósł długoterminowy rating dla PKP Intercity

Fitch Rating podniósł długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej do BBB+. Jest to wynik podsumowania przez agencję powiązań kredytowych spółki z państwem. Dodatkowo Fitch podniósł długoterminowy rating krajowy do AA (pol) z A+ (pol). Perspektywa ratingów jest stabilna. Obecnie Fitch stosuje dla PKP Intercity rating według reguł dla podmiotów sektora publicznego. We wcześniejszych latach stosowany był rating dla spółek matek i zależnych. Jak podaje oficjalny komunikat agencji: „podniesienie ratingu odzwierciedla zmianę kryteriów, jakich używa Fitch do oceny PKP Intercity, w celu lepszego oddania roli podmiotu w polityce państwa, tj. prowadzenia długodystansowego i międzynarodowego transportu pasażerskiego w Polsce”. – Bardzo cieszy nas fakt, że niezależna agencja zauważa pozytywne zmiany w kondycji naszej spółki. Od początku swej działalności w PKP Intercity przyjęliśmy założenie, że spółka z udziałem Skarbu Państwa powinna działać zgodnie z regułami ekonomii, a realizacja misji publicznej musi być dokonywana przy maksymalnej efektywności wykorzystania posiadanego majątku – podsumował Artur Resmer, członek zarządu ds. finansowych. Agencja ocenia kontrolę państwa jako silniejszą, argumentując wpływ państwa na spółkę poprzez PKP SA. Wg analityków agencji Fitch państwo istotnie wpływa na codziennie działania PKP Intercity, a także na realizowaną strategię, inwestycje spółki, wybór źródeł finansowania oraz zarządzanie. Na koniec 2016 roku 63% zadłużenia spółki było gwarantowane przez Skarb Państwa, udział ten zwiększy się do około 80% do 2020 roku, ze względu na spłatę zadłużenia niegwarantowanego przez państwo. Agencja wskazała również na silną pozycję płynnościową spółki po jej dokapitalizowaniu, które miało miejsce pod koniec 2015 roku. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze