Jakie tramwaje dla Gdańska?

Gdańskie Autobusy i Tramwaje prowadzą teraz przetarg na dostawę 15 tramwajów dwukierunkowych z opcją na kolejne 15 wozów. Przyglądamy się specyfikacji pojazdów, które mają być dostarczone do Gdańska w ciągu osiemnastu miesięcy od zawiadomienia o przyznaniu środków unijnych. Opcja natomiast może zostać wykorzystana do końca 2020 r. Przedmiotem zamówienia ogłoszonego w I połowie lutego jest dostawa 15 sztuk nowych tramwajów dwukierunkowych, przegubowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych o długości 29,0-32,5 m i szerokości w przedziale 2,3-2,4 m. Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć wyposażenie dodatkowe (tj. specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno-naprawczy), oprogramowanie i dokumentację pojazdów (łącznie z licencjami) oraz przeprowadzić szkolenie pracowników. Przetarg zawiera też opcję na kolejne 15 wozów ale bez wyposażenia dodatkowego. Tramwaj musi mieć zdolność przewozową wynoszącą co najmniej 200 osób, a w godzinach szczytu – 250 osób (przyjmując założenia 0,2 m2 powierzchni przeznaczonej na pasażera w normalnych warunkach oraz w przypadku szczytu komunikacyjnego – 0,15 m2 powierzchni na pasażera). Tramwaj musi mieć co najmniej 28 pełnowymiarowych stacjonarnych miejsc do siedzenia. Przewidziano co najmniej jedno stanowisko do przewozu rowerów oraz wolną przestrzeń dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Zamawiający nie określa liczby drzwi. Te mają być dostosowane do dopuszczlanej liczby miejsc w tramwaju. Gdańsk wymaga drzwi odskokowo-przesuwnych. Podłoga w tramwaju ma być całkowicie płaska, z wejściem na wysokości max 350 mm nad poziomem główki szyny. We wnętrzu musi być zapewnione przejście o szerokości, która nie będzie mniejsza niż 600 mm. Pasażerowie ucieszą się też z portów USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz klimatyzacji. Ponadto 50% wszystkich okien z każdej strony musi posiadać przesuwną górną część wyposażoną w zamknięcie z blokadą uniemożliwiającą otworzenie przez pasażerów okna w czasie pracy klimatyzacji. Wysokość części przesuwnej musi stanowić co najmniej 30% wysokości całego okna, lecz nie więcej niż 50%. Wyposażenie tramwaju obejmuje informację pasażerską, monitoring, rejestrator zdarzeń, kasowniki. Zamawiający nie dopuszcza drzwi kabiny w całości wykonanych ze szkła bezpiecznego. Powierzchnia przeszklona drzwi kabiny motorniczego maksymalnie 50%. Do obserwacji przestrzeni wokół tramwajów motorniczowie będą mogli korzystać zarówno z podglądu z kamer, jak i podgrzewanych lusterek. Co ciekawe, kabiny motorniczego muszą być wyposażone w czujniki dymu papierosowego. Przewidziano miejsce na uchwyty na napoje, chłodziarkę, gniazda USB, montaż radioodbiornika z możliwością odtwarzania mp3. Nie dopuszcza się stosowania aluminium w konstrukcji i poszyciu nadwozia –z wyłączeniem dachu. Tramwaj musi być wyposażony w wózki wagonowe z kołami związanymi osią klasyczną lub niezwiązanymi żadną osią. Pojazd ma być przystosowany do bezpiecznej i oszczędnej eksploatacji na torowiskach, przez co rozumie się m.in. zoptymalizowane zużycie kół i szyn, czego wynikiem musi być żywotność obręczy kół nie mniejsza niż 150 tys. km, ograniczenie prądu pobieranego z sieci trakcyjnej do 1200A, a także zminimalizowanie przeglądów. Tramwaj musi być przystosowany do pokonywania wzniesień (wjazd i zjazd) wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania na wymienionym odcinku. Nacisk na żadną z osi nie może przekraczać 100 kN. Wymagana jest możliwość rekuperacji energii. Ponadto tramwaj musi posiadać pokładowy zasobnik energii (superkondensator) umożliwiający jazdę autonomiczną bez zasilania z górnej sieci zasilającej na odcinku co najmniej 200 m z napełnieniem co najmniej 100 pasażerami (samodzielny zjazd z izolatora sekcyjnego lub awaryjne opuszczenie skrzyżowania). Pojazdy mają być pozbawione skosów. Żaden element wózka jezdnego tramwaju nie może wystawać poza obrys pudła wagonu, osłona/klapa boczna wózka jezdnego musi tworzyć jedną linię z powierzchnią boczną pojazdu. Zamawiający postawił wymagania co do niezawodności. W pierwszym okresie eksploatacji założono nie więcej niż cztery zjazdy na 10 tys. km w ciągu miesiąca. Następnie wielkość ta ma spaść do 1. Gotowość techniczną określono na min. 95%. Źródło: transport-publiczny.pl

Komentarze