Koleje Czeskie potrzebują dziesięć lokomotyw wielosystemowych

Lokomotywa Skoda 380 002
Koleje Czeskie starają się wydzierżawić dziesięć wielosystemowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do jazdy z prędkością 200 km/h. Media czeskie nie ukrywają, że duże szanse w przetargu może mieć Siemens ze swoim Vectronem, który odnotowuje coraz większe sukcesy na rynku europejskim. Maszyny miałyby prowadzić składy z Pragi do Hamburga, bez dotychczasowej konieczności długiego oczekiwania w Dreźnie na zamianę lokomotywy. Oprócz tej trasy, jest również pomysł, by lokomotywy jeździły także na trasie z Pragi do austriackiego miasta Linz. Co więcej, Koleje Czeskie posiadają już lokomotywę wielosystemową Škody Transportation Emil Zátopek 380, zdolną do jazdy 200 km/h, jednak mimo że miała ona obsługiwać trasę do Niemiec, to nie uzyskała ona niezbędnego pozwolenia od EBA na jazdę w Niemczech. Wpływ na decyzję miał brak spełnienia przez tę lokomotywę wymagań dotyczących maksymalnego poziomu siły prowadzącej, działającej między obrzeżem koła i szyną. Zdaniem niemieckiego urzędu, czeskie lokomotywy mogą powodować nadmierne obciążenie konstrukcji nośnej toru, co w konsekwencji sprowadza się do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia infrastruktury. W zamówieniu Kolei Czeskich lokomotywy muszą być dostosowane do międzynarodowych wymagań dotyczących ruchu kolejowego. Maszyny muszą być przygotowane do obsługi trzech systemów, zarówno tego używanego w Czechach (3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC) oraz Niemczech i Austrii (15 kV 16 2/3 Hz AC). Lokomotywy muszą rozpędzać się do 200 km/h i posiadać dopuszczenie do pracy w Czechach, Niemczech, Austrii, Polsce, na Węgrzech i Słowacji. W umowie najmu znalazł się także zapis mówiący o dostarczeniu przez wykonawcę wyszkolonych maszynistów do świadczenia właściwych usług i personelu technicznego zapewniających prace w zakresie napraw i konserwacji lokomotyw. Źródło: Ceske Drahy

Komentarze