Koleje Indyjskie chcą połączyć sieci kolejowe państw południowej Azji i stworzyć nowy szlak intermodalny

Koleje Indyjskie chcą połączyć sieci kolejowe państw południowej Azji i stworzyć nowy szlak intermodalny, wiodący z Bangladeszu do Turcji i dalej do Europy, podobny do Nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Zachód z Chinami. W styczniu pierwszy pociąg towarowy z Chin dotarł do Wielkiej Brytanii. Nowy Jedwabny Szlak przyczynia się także do wzrostu znaczenia kolejowego transportu intermodalnego w Polsce. Również Indie są zainteresowane taką formą transportu towarów w kontenerach na trasie do Europy. Nowy szlak transportowy, zwany Magistralą Transazjatycką lub ITI-DKD-Y (Magistrala Dhaka-Kalkuta-Delhi-Islamabad-Teheran-Stambuł), przebiegałby przez terytoria Turcji, Iranu, Pakistanu, Indii i Bangladeszu. Trasa liczyłaby ponad 6000 km. Koleje Indyjskie poinformowały, że planują odbyć w połowie marca rozmowy z władzami kolei 5 państw, przez które przebiegać ma planowana trasa, na temat utworzenia połączenia z Delhi do Stambułu. Uruchomienie nowego szlaku intermodalnego stało się możliwe po tym jak Iran i Pakistan połączyły swoje sieci kolejowe, co nastąpiło w 2009 r. kiedy otwarto do użytku linię z Bam do Zahedan w południowo – wschodnim Iranie. Wówczas ruszyły też pierwsze pociągi transportujące kontenery na trasie Indie – Pakistan. Obecnie głównymi przeszkodami stojącymi na drodze rozwoju połączeń Azja Południowa – Europa są obawy związane ze względami bezpieczeństwa, co jest szczególnie istotnym problemem w Pakistanie. Koleje Indyjskie planują uruchomić demonstracyjny pociąg, aby udowodnić że trasa ta jest bezpieczna. Indie planują również rozbudowę połączeń kolejowych na wschód – przez Bangladesz do Birmy i Tajlandii. Taka trasa wymaga jednak modernizacji infrastruktury, w tym remontu mostu na stanowiącej granicę między Indiami a Bangladeszem rzece Padma. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze