Koleje Małopolski zanotowały największy wzrost liczby przewiezionych pasażerów

Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dla przewozów pasażerskich za styczeń i luty 2017 r. Więcej podróżnych wybrało ofertę kolei dalekobieżnych, a pociągi miały lepsze zapełnienie niż rok wcześniej. W lutym 2017 r. przewieziono o 0,2 % więcej pasażerów niż w 2016 r. Większy wzrost został odnotowany w przypadku pracy przewozowej (o 4,1%). Jednocześnie został odnotowany minimalny spadek pracy eksploatacyjnej (o 0,2%). Powyższe zmiany mają odzwierciedlenie w średniej odległości, która wzrosła o blisko 4%, co oznacza wzrost zainteresowania dalszymi podróżami w lutym 2017 r. w stosunku do ubiegłego roku. Ogółem w pierwszych dwóch miesiącach 2017 r. polskie koleje przewiozły 48,95 mln pasażerów czyli o prawie 2 mln więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie wykonano pracę ponad 3 mld pasażerokilometrów. Największy wzrost liczby przewiezionych pasażerów wykonanej pracy zanotowały Koleje Małopolskie (871 tys. pasażerów – wzrost o 52,7%) i Łódzka Kolej Aglomeracyjna (553 tys. pasażerów – wzrost o 47,8%). Przewoźnicy ci przejęli pod koniec 2016 r. część tras od spółki Przewozy Regionalne co tłumaczy skokoty wzrost wyników operacyjnych. W Przypadku Kolei Małopolskich charakterystyczne jest to, że przyrost wykonanej pracy przewozowej (o 96%) jest znacznie większy niż wzrost liczby pasażerów, co oznacza że nowe połączenia obsługują dłuższe trasy (np. z Krakowa do Sędziszowa). Wbrew pojawiającym się niedawno dramatycznym doniesieniom niektórych popularnych mediów, nie ma żadnego kryzysu kolei pasażerskiej na Mazowszu. Koleje Mazowieckie przewiozły w pierwszych dwóch miesiącach 10,8 mln pasażerów czyli o 11% więcej niż styczniu i lutym 2016 r. Spadki odnotowały co prawda SKM Warszawa odnotowała spadek liczby pasażerów o 3,5 % (do poziomu 3,9 mln pas.) i WKD (o 6,8% do poziomu 1,18 mln osób). Jednak łącznie trzy samorządowe spółki z Mazowsza przewiozły niemal jedną trzecią wszystkich pasażerów polskiej kolei, a do tego trzeba dodać jeszcze podróżnych z tego regionu, którzy skorzystali z oferty PKP Intercity, PR i ŁKA, które przecież również świadczą swoje usługi w tym regionie. Mazowsze jest w Polsce kolejową potęgą! Prawdziwy kryzys natomiast przechodzi od wielu lat kolej pasażerska w województwie śląskim. Koleje Śląskie po raz kolejny zanotowały spadek liczby pasażerów, która w styczniu i lutym 2017 r. wyniosła 2,44 mln – o 10,5% mniej niż rok wcześniej. Przewoźnik obsługujący linie kolejowe w silnie zurbanizowanym i liczącym 4,5 mln mieszkańców regionie, gdzie większość tras przebiega przez duże osiedla i centra miast obsługuje zatem znacznie mniej podróżnych niż SKM Warszawa i SKM Trójmiasto, które przewiozło 6,6 mln osób. Na Śląsku niemal nie zmieniła się natomiast praca przewozowa (101 mln pkm, wzrost o 0,06%) co wskazuje że, chociaż podróżni wybierali dłuższe trasy, to frekwencja w pociągach tej spółki była mniejsza niż rok wcześniej. PKP Intercity po raz kolejny mogą pochwalić się wzrostami liczby pasażerów (6,09 mln osób – wzrost o 13,5%) i pracy przewozowej (1,43 mld pkm – wzrost o 12,6%). Najwyraźniej rozszerzona oferta kolei dalekobieżnych spodobała się podróżnym. Bardzo dobry wynik zanotowały też Koleje Dolnośląskie (1,43 mln pasażerów – wzrost o 22%). W przypadku pozostałych spółek można powiedzieć o stabilizacji wyników. Przewozy Regionalne obsłużyły 13,1 mln podróżnych (o 1% więcej niż rok wcześniej), Koleje Wielkopolskie 1,37 mln (niemal bez zmian), a Arriva RP 360 tys. (spadek o 0,6%). Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze