Komisja Europejska uważa Rail Balticę za projekt priorytetowy

22 marca w Sofii doszło do spotkania Ministra ds. Transportu i Komunikacji Litwy Rokasa Masiulisa z Komisarz Catherine Trautmann. Jego celem było omówienia postępów w realizacji projektu Rail Baltica, w tym budowy linii 1.435 mm z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Trautmann zapewniła, że Komisja Europejska uważa Rail Balticę za projekt priorytetowy i powiedziała, iż z przyjemnością przyjmuje informację, że nowy rząd Litwy zapewnia kontynuację projektu Rail Baltica i chce wdrożyć ten projekt w szybkim tempie. Masiulis przewiduje natomiast, że w najbliższym czasie rozpoczną się regularne przewozy towarowe na torach 1.435 mm, które zostały położone pomiędzy polską granicą a Kownem, co wskazywałoby na ekonomiczną wartość projektu. Trasa ta ma zostać przedłużona do kolejnych terminali już w latach 2019-20. Plany na 55 km nowy odcinek z Kowna do granicy łotewskiej zostały zatwierdzone, a Litwa zapewniła dotację w ramach środków UE w wysokości 340 mln EUR. Mają one zostać przeznaczone na Rail Balticę do 2021 r. Minister powiedział również, że konieczne będzie zabezpieczenie finansowania połączenia z Kowna do Wilna, które nie znajduje się na głównej trasie Rail Baltica. Na to potrzebny byłby dalszy zastrzyk finansowy z UE w latach 2021-27. Wskazana jest również pomoc przy kontynuacji budowy linii na Łotwę i Estonię. Członkowie Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego odwiedzą Litwę w maju tego roku i wówczas zobaczą postępy prac, jakie udało się osiągnąć do tej pory. (Inforail)

Komentarze