Największy przewoźnik towarowy w Polsce podsumował swoją działalność za 2016 rok

Największy przewoźnik towarowy w Polsce podsumował swoją działalność za 2016 rok. Mimo wyniku ujemnego, zachwala, co w PKP Cargo się udało. A udał się m.in. sektor przewozów intermodalnych. Tutaj przewoźnik zanotował skokowy wzrost, który zawdzięcza przede wszystkim współpracy z Chinami. – W 2016 roku Grupa PKP Cargo pozostała liderem ma rynku przewozów kolejowych. Udziały grupy mierzone zarówno pracą przewozową jak i udziałem masowym w rynku w IV kwartale wzrosły do poziomy odpowiednio 52% i 45% – mówi Grzegorz Fingas, członek zarządu ds. handlowych. – Począwszy od II kwartału 2016 roku notujemy systematyczną odbudowę naszego udziału w rynku dając nam 2% wzrost – dodaje. Grupa PKP Cargo zamknęła rok 2016 z przewozami na poziomie 111,5 mln ton. Jak zauważa Figas, rynek ten charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, gdyż swoje usługi świadczy w Polsce ok. 70 licencjonowanych przewoźników. – Transport w Polsce nierozłącznie związany jest z koniunkturą gospodarczą głównych gałęzi przemysłu. Mam tutaj na myśli górnictwo, budownictwo, hutnictwo. Pozostałe gałęzie w mniejszym stopniu wpływają na poziom tego transportu – mówi Fingas. Przede wszystkim, najważniejszym elementem, czym charakteryzuje się ten rynek, jest pogłębiona rywalizacja cenowa. – Przejawia się ona m.in. w sytuacjach przetargowych, gdzie mamy do czynienia z grupą konkurentów, którzy zawierają konsorcja pod konkretne przetargi. Wszystko to na tle rynku przewozów kolejowych, który systematycznie z roku na rok spada. Udział towarów przewozowych koleją spadł o prawie 1,5% w stosunku do poprzedniego roku. PKP Cargo 17 marca podsumowało 2016 rok, gdzie o szczegółach piszemy tutaj. Z danych finansowych podanych przez przewoźnika wynika, że zamknął on rok ze stratą na poziomie 41 mln zł. Dobrze za to, zdaniem spółki, rysuje się czwarty kwartał, gdzie udało się przewoźnikowi wypracować 75 mln zysk netto. Wśród największych sukcesów PKP Cargo zarząd wskazuje rosnący udział przewozów intermodalnych. – Ze względu na dynamicznie rosnącą tę część rynku, PKP Cargo posiada 17 terminali przeładunkowych w całym kraju, w tym dwa wyspecjalizowane terminale i centra logistyczne na granicy z Białorusią i Ukraina – mówi Grzegorz Fingas. W porównaniu z 2015 roku, PKP Cargo zanotowało 22% wzrost przewozów w tym segmencie. Z 2,03 mld do 2,47 mld tkm wzrosła praca przewozowa. – Szczególną uwagę zwracamy na rosnący w ramach intermodalu przewóz na naszej granicy, gdzie jesteśmy początkiem lub tez końcem Nowego Jedwabnego Szlaku. W roku 2016 praca przewozowa ogromnie wzrosła – zauważa Fingas. – Przewieźliśmy 467 tys. kontenerów. Innymi słowy, oznacza to, że 50% wszystkich kontenerów przewiezionych w Polsce jechało z PKP Cargo – dodaje. Przewoźnik podaje także, że wzrosła masa kontenerów przeładowywanych w polskich portach o 9,3%. Z kolei wzrost masy przewożonych kontenerów przez PKP Cargo do polskich portów wyniósł prawie 8%. Nie bez wpływu na wyniki w intermodalu pozostaje dynamicznie rozwijający się Nowy Jedwabny Szlak. Wzrost przewozów tą drogą lądową składającą się z 11 tys. kilometrów z i do Chin w 2016 roku podawany jest na poziomie 102% w porównaniu z poprzednim rokiem, mierzone masą towarową. – Przewieźliśmy ponad 43 tys. UTI (jednostka transportu intermodalnego), z czego 60% były to pociągi do Polski i Niemiec, a 40% w kierunku powrotnym – mówi z kolei Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Współpraca z Chinami w 2016 roku została określona mianem owocnej. O 34% wzrosła liczba pociągów obsługująca ten kierunek. – Kolejne dzielnice podpisywały z nami porozumienia o współpracy. W grudniu była to prowincja zachodnia Zhengzhou, przez które przechodzi 80% towarów koleją w kierunku europejskim – podkreśla Libiszewski. Na zakończenie 2016 roku PKP Cargo udało się uzyskać 51,6% udziału w polskim rynku według pracy przewozowej. Na park taborowy przewoźnika składa się obecnie 2 tys. lokomotyw trakcji elektrycznej i spalinowej, w tym 12 lokomotyw wielosystemowych, oraz 60 tys. wagonów różnej serii i typów – w tym 4,2 tys. wagonów AWT oraz 164 lokomotywy. PKP Cargo obsługuje również 60 bocznic w całym kraju i zagranicą. Źródło: PKP Cargo

Komentarze