PKP Cargo będzie uzupełniać swój tabor o nowe wagony i lokomotywy

PKP Cargo poinformowało w swoim raporcie rocznym za 2016 r. o sytuacji taborowej. Spółka zmniejszyła w tym czasie liczbę posiadanych wagonów i lokomotyw, gdyż pozbywa się taboru wyeksploatowanego, który nie nadaje się do modernizacji. Niedawno przewoźnik podjął decyzję o przeznaczeniu do kasacji kilkudziesięciu lokomotyw ET22. Większość pojazdów należących do tej spółki to maszyny wiekowe, jednak spełniające kryteria bezpiecznej eksploatacji. – Biorąc pod uwagę czynnik wieku taboru, który jest jednym z elementów bezpieczeństwa to jeszcze nie jesteśmy w sytuacji, w której już trzeba nagle wymieniać tabor. Natomiast ze względów bezpieczeństwa ciągle monitorujemy nasz tabor podczas służby technicznej rewidenta taboru, komisarza odbiorczego, odbiorcy technicznego, poprzez pryzmat dokumentacji utrzymania jak i wszystkich certyfikatów które są nałożone, przede wszystkim certyfikatów bezpieczeństwa, certyfikatu AEO, który między innymi propaguje zaufanie techniczne na obszarze Unii Europejskiej. Cały czas te elementy monitorujemy – zapewnił Jarosław Klasa, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. PKP Cargo będzie jednak uzupełniać swój tabor o nowe wagony i lokomotywy, co ułatwi spółce także ekspansję na rynki zagraniczne. – To, że PKP Cargo dość poważnie myśli o zakupie nowego taboru widać przede wszystkim w zawartej umowie na 15 Vectronów oraz w tym, że sukcesywnie ogłaszamy przetargi na zakup nowych wagonów. Ogłosiliśmy przetarg na 180 węglarek budowy innowacyjnej, która pozwala na lekką konstrukcję ale też większą pojemność przewożonego ładunku – wyjaśnił Klasa. Spółka wykorzystuje różne metody pozyskiwania taboru. Przede wszystkim stosowane jest odtwarzanie w cyklach utrzymaniowych napraw głównych i rewizyjnych w okresie od 4 do 6 lat w zależności od konstrukcji i zastosowanych materiałów. PKP Cargo wykorzystuje też opcję wynajmu wagonów. Mamy spółkę AWT Rosco, które posiada pool wagonowy i w ramach koniunktury przewozowej, czy zapotrzebowania rynku na przewozy jest uzupełniany ten stan. Wykorzystujemy wszystkie streamy czyli zakup nowego taboru, wynajem, naprawa, a także pomoc wagonowa, ponieważ istnieje też możliwość wzywania pomocy sąsiednich kolei w ramach Unii Europejskiej żeby zapewnić ciągłość świadczenia usług przewozowych. Jeśli chodzi o pool wagonowy, to następuje pełna synergia między spółką AWT, czyli m.in. AWT Rosco, które jest zarządcą poolu a PKP Cargo – wyjaśnił Klasa. PKP Cargo oczekuje produktów gotowych, które są w zasięgu ręki tak żeby móc na bieżąco świadczyć usługi przewozowy. Nie jesteśmy instytucją badawczą. Oczywiście są ogłoszone przez wicepremiera i Ministra Rozwoju Mateusza Morawieckiego tak zwane startupy i PKP Cargo jest jedną z potencjalnych firm, które będą wspierać innowacyjność. Ze względu na duże doświadczenie, dzielimy się wiedzą i doświadczeniem technologicznym, co przyniesie korzyści zarówno w zakresie bezpieczeństwa jak i długości cyklu życia produktu w rozumieniu technologicznym – zapewnił wiceprezes PKP Cargo. Źródło: Kurier Kolejowy

Komentarze