PKP Intercity planuje kupić nowe i zmodernizować używane lokomotywy

Z zapowiedzianych przetargów dotyczących programu modernizacji parku lokomotyw elektrycznych należących do PKP Intercity na razie światło dzienne zobaczył tylko ten dotyczący modernizacji elektrowozów EU/EP07. Jak zapewnia PKP Intercity, wkrótce dostawcy powalczą o dostawę lokomotyw elektrycznych, także tych, które pojadą 190 km/h. Lokomotywy EP07 i EU07, które modernizować będzie PKP Intercity, mają być zdolne do osiągnięcia prędkości 160 km/h. To oczywiście odpowiedź przewoźnika na wzrost liczby szlaków, gdzie możemy pojechać z taką prędkością. Przetarg na modernizację tych elektrowozów jest jednak jedynym ogłoszonym z zapowiedzianych przez PKP Intercity. – Przetargi na zakup 40 lokomotyw (trzy przetargi na: 20 jednosystemowych elektrowozów o prędkości maksymalnej do 160 km/h, 10 elektrowozów wielosystemowych o prędkości do 190 km/h oraz 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych) planujemy rozpisać w ciągu najbliższych miesięcy. Obecnie przygotowujemy dokumentację przetargową w oparciu o zmieniające się przepisy, m.in. w zakresie homologacji – wyjaśnił Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Dlaczego PKP Intercity decyduje się na zakup lokomotyw do prędkości 190 km/h, a nie do 200, tak jak w przypadku kupionych w 2008 roku EU44? – 190 km/h to parametr graniczy, powyżej którego wchodzimy już, według nowych przepisów, w budowę taboru dla kolei dużej prędkości. Rośnie wówczas liczba koniecznych do wykonania certyfikacji, a więc także cena elektrowozu – tłumaczył na Europejskim Forum Taborowym Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. – Oczywiście, jeśli liczba linii kolejowych, gdzie będziemy mogli jechać 200 km/h będzie rosła, będziemy zastanawiać się nad także nad elektrowozami zdolnymi pojechać z taką prędkością. Na razie musimy jednak zabezpieczyć nasze najpilniejsze potrzeby – dodał. Podobnie do PKP Intercity postąpiły też koleje niemieckie. Do obsługi pociągów przyspieszonych na trasie Norymberga – Monachium kupiły 6 lokomotyw od Škody, z prędkością maksymalną również określoną na 190 km/h. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze