Flota Dartów PKP Intercity przejechała już 5 milionów kilometrów

 
Wygodnie, przyjemnie, cicho. Nie ma porównania z poprzednimi pociągami. Możemy być dumni, że powstały w Polsce – to opinie pasażerów z premiery elektrycznego zespołu trakcyjnego PesaDart na trasie Warszawa – Białystok. – Komfortowo się i podróżuje, i pracuje. Spokojnie spełniamy europejskie standardy – dodawał konduktor Przemysław Suśniak. Był 30 grudnia 2015 roku. Minęło 16 miesięcy i w nocy z 20 na 21 kwietnia 2017 roku eksploatacja składów PesaDART przekroczyła granicę 5 milionów kilometrów! Średnio zatem każdy pojazd przejechał 250 tys. km. To tak, jakby sześciokrotnie okrążył z pasażerami Ziemię. Według ostatnich danych za marzec 2017, wskaźnik niezawodności wynosi – 99,09 proc. Przejechanie 5 mln km to dobra okazja, by podzielić się wynikami badań przeprowadzonych przed czterema miesiącami – a więc w 1. rocznicę przekazania Dartów do eksploatacji – przez naukowców z poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. Próba objęła 1270 pasażerów. Średnia ocen opisujących odczuwany przez pasażerów komfort jazdy pociągiem PesaDART wynosi 8,2 (w 10-stopniowej skali). Zdecydowana większość pasażerów (75%) ocenia pozytywnie komfort jazdy (łączne oceny 8-10, odnoszące się do najwyższego zdaniem respondentów komfortu). Jedynie niewielki odsetek pasażerów (2%) negatywnie ocenia komfort jazdy (łączny udział ocen 1-4). Spośród ocenianych elementów wyposażenia pociągów PesaDART zdecydowanie najkorzystniej oceniane są przez pasażerów: gniazdka elektryczne, fotele, stolik, oświetlenie oraz ekrany informacyjne (średnia ocen powyżej 4.0). Wśród ocenianych cech pociągów PesaDART zdecydowanie najkorzystniej oceniane są przez pasażerów: łatwość wsiadania (średnia 4.4) oraz łatwość poruszania się po korytarzach (średnia 4.2). Żadne, nawet najbardziej satysfakcjonujące badania, nie zastąpią jednak ludzi – ich bieżącej opieki posprzedażowej nad pojazdami. Na co dzień zajmuje się nimi ok. 40 pracowników Grupy Pesa – 10 serwisantów z Pesa Bydgoszcz (4 na stałe na Grochowie i 6 w Mińsku Mazowieckim) oraz 30-osobowa ekipa w specjalnie zbudowanych i wyposażonych do serwisowania PesaDART-ów halach ZNTK Mińsk Mazowiecki. Warto też przypomnieć, że w roku 2016 PesaDART, jako pierwszy polski pojazd szynowy, zapisał się w historii naszego przemysłu. W lutym, podczas uroczystości w centrum BMW Welt Monachium przedstawiciele Pesy odebrali jedno z najważniejszych na świecie wyróżnień w dziedzinie wzornictwa przemysłowego iF Design Award 2016. Właśnie dla PesaDART-a. Od ponad 60 lat certyfikat iF uchodzi za znak doskonałości projektowej. W tej edycji produkty były wybierane spośród 5295 zgłoszeń z 53 krajów. W listopadzie 2016 roku na szlaku Miłkowice – Chojnów odbyły się testy certyfikujące ETCS poziomu 2. w PesaDART. Pojazd ten jako pierwszy w Polsce na polskiej infrastrukturze przeszedł tę próbę pozytywnie. ETCS 2 to najnowocześniejszy, interoperacyjny system bezpieczeństwa obowiązujący na terenie UE, który utrzymuje łączność radiową GSM-R oraz komunikuje się przy pomocy balis z infrastrukturą. Testy przeprowadzał Instytut Kolejnictwa – jednostka notyfikowana i upoważniona do badań i certyfikacji. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze