Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozpisały nowy przetarg na dostawę 15 nowych niskopodłogowych

Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozpisały nowy przetarg na dostawę 15 nowych niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych z opcją na dostawę kolejny 15 sztuk ze zmienionymi kryteriami wyboru. To drugie podejście do zakupu – w poprzednim postępowaniu obie złożone oferty przekraczały kosztorys zamawiającego. Przedmiotem dostaw jest niezmiennie dostawa 15 sztuk nowych tramwajów dwukierunkowych, przegubowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych o długości 29,0-32,5 m i szerokości 2,3-2,4 m, z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym. Wykonawca ma dostarczyć również specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno-naprawczym oraz przeszkolić pracowników. Prawo opcji przewiduje także dostawę kolejnych 15 nowych tramwajów, ale bez wyposażenia dodatkowego. Zamawiający nie opublikował jeszcze specyfikacji zamówienia, ale można spodziewać się, że wymagania względem tramwajów są podobne jak w poprzednim postępowaniu. Poprzedni przetarg spółka rozpisała na początku lutego. Pod koniec marca wpłynęły dwie oferty – od od Pesy i konsorcjum firm Solaris i Stadler. Bydgoska firma zaproponowała dostawę tramwajów za 143,878 mln zł brutto. Konsorcjum Solaris i Stadler zaproponowało natomiast dostawę za 144,515 mln zł brutto, oferując przy tym lepsze warunki gwarancji. Zamawiający planował przeznaczył na realizację zamówienia podstawowego kwotę w wysokości 138,375 mln zł brutto. W związku z przekroczeniem budżetu zamawiający postanowił unieważnić postępowanie. Termin składania ofert w nowym przetargu mija 6 czerwca. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 10 sztuk wieloczłonowych, dwukierunkowych, całkowicie niskopodłogowych wagonów tramwajowych z napędem energoelektronicznym prądu przemiennego, mających dopuszczenie w krajach unijnych lub krajach, z którymi UE wiąże umowa o równym traktowaniu wykonawców i zamówień pochodzących z UE. Zamawiający zmienił tym razem kryteria postępowania. Cena zadecyduje o wyborze w aż 80%. Pozostałe kryteria są zupełnie nowe – punktowane są termin dostawy pierwszych 5 sztuk tramwajów (4%), średnie zużycie energii Wh/km (10%), maksymalny nacisk statyczny osi wagonu na tor (4%), a także kryterium zastosowanych urządzeń hydraulicznych/pneumatycznych niewymagających zastosowania badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego. Na realizację całego zamówienia przeznaczono 42 miesiące – o dwa miesiące krócej niż poprzednio. Termin ten uwzględnia realizację opcji. (transport-publiczny.pl)

Komentarze