Niezawodność Darta wzrosła do 99,09%

Według danych podanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na interpelację posła Marka Krząkały, współczynniki dostępności elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP Intercity od listopada 2015 roku do grudnia 2016 roku wyniosły odpowiednio 91,51% dla ED160 Stadler Flirt, dla ED161 Pesa Dart – 85,19% a ED250 Alstom Pendolino – 90,09%. Do statystki wliczono wyłączenia taboru po wypadkach, co oznacza, że w rzeczywistości składy zamówione przez producenta są bardziej niezawodne niż wskazują na to liczby podane przez MIB. Niższa dostępność techniczna Dartów to pokłosie problemów, które trapiły nowy typ jednostek – pisaliśmy o tym m. in. tutaj. Prezes Pesy Tomasz Zaboklicki tłumaczył w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że producent miał bardzo mało czasu na jego budowę od podstaw – tylko 13 miesięcy – ponieważ decyzję o przeniesieniu niewykorzystanych przez PKP PLK środków na zakup taboru zostały podjęte zbyt późno. Nie da się jednak nie zauważyć, że z biegiem czasu coraz mniej jest informacji o awariach Dartów. Potwierdza to Maciej Grześkowiak z Pesy. – W marcu 2017 roku Dart osiągnął wskaźnik niezawodności na poziomie 99% – mówi „RK” przypominając, że wymagany umową z PKP Intercity wskaźnik to 98%. Współczynnik gotowości wyniósł w marcu 96,9% (w umowie zapisano co najmniej 95%). – Dart z całą pewnością okres wieku dziecięcego ma już za sobą – podkreśla Grześkowiak. W 2017 roku średnia niezawodność ED161 według danych producenta utrzymuje się na poziomie 96-97%. Dla nas ważne są także opinie pasażerów, a z badań przeprowadzonych przez zespół poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego wynika, że pasażerowie są z podróżowania Dartami bardzo zadowoleni – dodaje przedstawiciel producenta. Według raportu z tych badań, przeprowadzonych na 12 trasach w dniach 13-16 grudnia 2016 roku metodą wywiadu bezpośredniego, zdecydowana większość pasażerów (75%) ocenia pozytywnie komfort jazdy pociągiem Dart (oceny 8-10 w dziesięciostopniowej skali). Jedynie niewielki odsetek pasażerów (2%) negatywnie oceniło komfort jazdy pociągiem (łączny udział ocen 1-4). Darty oceniło łącznie 1270 pasażerów. Pasażerom najbardziej podobały się gniazdka elektryczne, ekrany informacyjne i stoliki. Najmniej podobało się miejsce na kurtkę i śmietniczki. Pasażerowie docenili łatwość wsiadania i łatwość poruszania się po korytarzach. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze