Bombardier zaprezentował nową serię swoich lokomotyw Traxx do obsługi ruchu towarowego

Bombardier TRAXX AC3
Bombardier zaprezentował nową serię swoich doskonale znanych, także w Polsce, lokomotyw Traxx do obsługi ruchu towarowego. Nowa platforma ma pomóc lepiej odpowiedzieć na potrzeby zamawiających. Nowe produkty zostały zaprezentowane 9 maja podczas targów Transport Logistic w Monachium. Do rodziny Traxx, posiadającej już nowy design, dołączyły elektrowozy wielosystemowe (MS3) oraz zasilane prądem stałym (DC3). Lokomotywa MS3 może być używana pod siecią o 4 różnych napięciach, natomiast DC3 to odpowiedź na potrzeby tych przewoźników, którzy nowoczesnymi elektrowozami chcieliby operować wyłącznie na terytorium jednego kraju, gdzie istnieje zasilanie prądem stałym. Tak jest m.in. we Włoszech i w Polsce. – W nowych Traxxach zastosowaliśmy masę innowacji dotyczących m.in. mocy trakcyjnej, ekonomicznej i ekologicznej wydajności oraz możliwości szybkiego skrojenia lokomotyw na miarę zamawiającego. Nowe Traxxy będą też odpowiedzią na potrzeby realizacji przewozów „last mile”, dzięki możliwości operowania na krótkich odcinkach, gdzie brakuje sieci trakcyjnej. Dzięki dodatkowemu napędowi będą też niezależne od awaryjnych przerw w dostawach energii elektrycznej – powiedział Michael Fohrer, dyrektor Bombardier Transportations w dziale lokomotyw i lekkiej kolei. Jak informuje Bombardier, w porównaniu do innych lokomotyw w swojej klasie dostępnych na rynku, nowy Traxx ma być od nich bardziej wydajny. Prowadzenie każdego z wagonów w długim towarowym składzie, dzięki oszczędzaniu energii, ma być tańsze o dwa centy, co przy założeniu średniego przebiegu typowego dla tej klasy lokomotyw, ma dać oszczędności w wysokości 170 tysięcy euro w ciągu 30 lat. Ponadto aktywny system prowadzenia lokomotywy ma pozwolić na odłączenie poszczególnych silników trakcyjnych w czasie jazdy, gdy komputer oceni, że ich działanie nie jest niezbędne w danej chwili. To z kolei, zdaniem Bombardiera, ma obniżyć koszty eksploatacji o 5%. Aparatura elektryczna będzie zabudowywana modułowo (takie rozwiązanie, znacznie przyspieszające także produkcje pojazdu, stosuje już Siemens w swoich Vectronach), co ma pozwolić na znaczne skrócenie okresu serwisowania i przeglądów. Nowe Traxxy bazują na platformie doskonale znanej także polskim przewoźnikom, głównie towarowym. (Traxxy były nawet wynajmowane Przewozom Regionalnym do prowadzenia pociągów InterRegio). W Europie od 15 lat jeździ już 1750 lokomotyw poprzedniej generacji. Traxxów w nowej odsłonie, w wersji na prąd przemiennych, sprzedano dotąd 280. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze