Newag i Pesa powalczą o modernizację wagonów PKP IC

Znamy oferty na jeden z trzech dużych przetargów PKP Intercity dotyczących wykonania naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją. O pierwszy kontrakt – wyceniany na prawie pół miliarda złotych – powalczy Newag z Pesą. Wszystkie wagony, które przejdą prace, to popularne pojazdy znane wszystkim podróżnym – typu 141A/111A. Wagony 111A to najpopularniejszy typ wagonów używany przez PKP Intercity. Konstrukcja ta powstała jako wersja rozwojowa wagonu 104A. Przez 20 lat produkcji powstało wiele wersji różniących się m.in. rodzajem ogrzewania, typem zastosowanych drzwi, wystrojem wnętrza i jego organizacją. Łącznie wyprodukowano ok. 2,8 tys. egzemplarzy, co czyni tę serię najdłużej produkowaną w Polsce. Dzisiaj eksploatowanych jest ok. 1,5 tys. sztuk, a ich prędkość maksymalna waha się od 120 km/h do 160 km/h. Z kolei 141A to wersja rozwojowa najpopularniejszego typu wagonów 111A. Wagony 141A produkowano w latach 1989−1992 w poznańskich zakładach H. Cegielski – Poznań. Powstało 200 egzemplarzy, a każdy z nich może jechać z prędkością 160 km/h. To właśnie te wagony PKP Intercity chce teraz zmodernizować. W formie trzech przetargów przewoźnik planuje wykonać naprawę okresową na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją łącznie 183 wagonów. Na razie poznaliśmy oferty w pierwszym postępowaniu, które rozpisano na 83 wagony. Zamówienie to zawiera prawo opcji. W jego ramach zamawiający może rozszerzyć zamówienie o kolejne 42 wagony osobowe tego samego typu. Zamawiający przygotował budżet w wysokości 275,64 mln zł brutto. Z kolei na zamówienie z opcją budżet wynosi już 415,125 mln zł brutto. Gdyby PKP Intercity zdecydowało się na zakupy jedynie w wersji podstawowej, to Pesa, wyceniła zamówienie za 311,987 mln zł brutto. Oferta z opcją kosztuje z kolei 469,86 mln zł brutto. Dużo droższy okazał się z kolei Newag. W podstawowej wersji oferta jest wyższa o ok. 100 mln zł i wynosi 404,79 mln zł brutto. Oferta z opcją to z kolei 609,9 mln zł brutto. Oznacza to, że w przypadku oferty Pesy cena jednostkowa wykonania naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją to koszt rzędu 3,745 mln zł brutto oraz P3 – 13,53 tys. zł, zaś w przypadku Newagu to – 4,797 mln zł brutto oraz 79,95 tys. zł. Pesa zaproponowała dłuższy o 4 miesiące okres gwarancji, bo 40 miesięcy, a nie 36. Również termin wykonania P5 określono na 180 dni kalendarzowych oraz P3 w terminie 75 dni, w przeciwieństwie do Newagu, który zadeklarował 250 dni oraz 80 dni. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze