PKP Cargo pozbywa się swoich najstarszych lokomotyw

PKP Cargo pozbywa się swoich najstarszych lokomotyw, które nie przeszły pozytywnie badań technicznych. W sumie na sprzedaż trafi 126 lokomotyw. Jednak pojazdy te nie wrócą już na tory, bo PKP Cargo chce pozyskać z nich sprawne elementy, zaś pozostałość zezłomować. Trwa przetarg PKP Cargo, w którym przewoźnik wystawił na zezłomowanie 126 wraków lokomotyw stanowiących odpady. Jak wyjaśnia biuro prasowe, przetarg wpisuje się w działania porządkujące zasoby taborowe PKP Cargo. A ten ma średnio 30 lat. Na jednym ze spotkań zarządu spółki z dziennikarzami, zapowiedziano, że ze względów bezpieczeństwa lokomotywy, które nie przeszły badań technicznych zostaną zutylizowane. Zastanawiano się wtedy nad formą sprzedaży, w grę wchodzi wyłącznie odsprzedaż całej lokomotywy lub jej zezłomowanie z pozyskaniem sprawnych komponentów. Naszym głównym celem nie jest wyjmowanie wyłącznie złomu z lokomotyw, tylko żeby w miarę możliwości wyjąć z nich sprawne części – mówił na spotkaniu Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Mamy takie informacje, że nie raz bywało w przeszłości tak, że PKP Cargo sprzedawało całą lokomotywę za przykładowe 200 tys. zł na złom, z czego później ten, który ją rozbierał wyjmował jeden wał i sprzedawał go za 100 tys. zł. W oczywisty więc sposób wykorzystanie tych części jest dla nas bardzo istotnym elementem tego procesu – dodaje prezes. W przetargu zamawiający zabezpieczył się zapisami, że wykonawca, który pozyska w ramach tego przetargu lokomotywy, wycofane z użytkowania ze względu na bardzo zły stan techniczny, nie będzie mógł ponownie włączyć ich do eksploatacji. – Ich nabywca będzie zobowiązany umownie do dokonania na miejscu pocięcia głównych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jednocześnie PKP Cargo wystąpi z wnioskiem do UTK o wykreślenie z rejestru pojazdów kolejowych sprzedanych lokomotyw – wyjaśnia biuro prasowe. Sprzedaż w ramach tego postępowania obejmuje lokomotywy różnych serii i typów w bardzo złym stanie technicznym, w wieku powyżej 40 lat. Lista ta wynosi w sumie 126 lokomotyw. Głównie na liście znajdują się lokomotywy serii ET22 – aż 73 sztuki trafią na złom, w tym wszystkie 69 skreślonych niedawno w styczniu z krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Poza nimi PKP Cargo sprzedaje również uszkodzone EU07-477 „Rumcajs”, ET41-187 z 1982 r. (skreślona na podstawie decyzji z dnia 28.12.2011 r.) czy gro ET40. Na złom trafią również lokomotywy manewrowe serii SM48, SM42, SM31 oraz SM30, łącznie 27 sztuk. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze