Słoweńskie Koleje ogłosiły przetarg na zakup 25 nowych pociągów pasażerskich

Inwestycja ma być warta aż 150 mln euro. Lokalne media donoszą, że to największe zakupy taborowe w historii kolei pasażerskiej w kraju. Nowe pociągi powinny pojawić się na torach pod koniec 2018 lub na początku 2019 roku. Wśród faworytów przetargu wymienia się bydgoską Pesę. Slovenske Železnice, narodowy przewoźnik Słowenii, ogłosił przetarg w którym oczekuje się dostawy 25 nowych pociągów pasażerskich. Zamówienie zawiera także prawo opcji, w którym jest mowa o kolejnych 25 dodatkowych składach. Zakup nowych pociągów jest jednym z najważniejszych i strategicznych projektów w transporcie pasażerskim Słoweńskich Kolei, które zamierzają do 2025 roku odnowić całą flotę pociągów, która jest już mocno wyeksploatowana. Średni wiek pociągów w tym kraju określa się na 32,7 lat. W kręgu zainteresowania przewoźnika w kwestii zamówienia podstawowego jest 10 piętrowych składów elektrycznych jednosystemowych oraz 10 standardowych składów elektrycznych wielosystemowych. Koleje chcą również kupić 5 hybrydowych pojazdów spalinowo-elektrycznych. Pociągi piętrowe mają być pomocne przede wszystkim w godzinach szczytu na trasach w kierunku Jesenic, Kranj i Zasavje, gdzie występuje bardzo duże obłożenie pasażerami, którzy odbywają podróż na stojąco i w ścisku. Pociągi wielosystemowe mają obsługiwać długie dystanse i jeździć poza granice kraju, z kolei pięć pociągów spalinowo-elektrycznych trafi na niezelektryfikowane trasy m.in. w regionie Gottschee, Bohinj czy Kamnik. Jak wynika z zapisów przetargu, wykonawca musi również przeszkolić obsługę w zakresie eksploatacji pociągów i ich obsługi oraz dokonywania konserwacji wraz z bieżącymi naprawami składów. Oferenci mogą składać oferty do 4 sierpnia. Spółka poinformowała, że zakupy finansować będzie ze środków własnych. Pieniądze pochodzą z umowy na wykonywanie przewozów, w ramach której państwo płaci corocznie spółce za wykonane wozokilometry. W tym roku rząd przekaże kolejom 50 milionów euro. Spółka wspomóc ma się także krótkoterminowym kredytem. Pierwszy skład ma dotrzeć na Słowenię nie później niż 24 miesiące od daty podpisania umowy. Całość zamówienia ma zostać zrealizowana w terminie do 36 miesięcy od podpisania umowy. Lokalne media za jednego z faworytów przetargu wskazują polską Pesę, która zdobyła już doświadczenie po zamówieniach w Czechach i Niemczech. Sam producent jednak ostrożnie wypowiada się na temat tego przetargu. – Analizujemy na razie warunki zamówienia – mówi producent. Dodaje, że na razie jest jeszcze za wcześnie na podjęcie decyzji o możliwości startu w postępowaniu. Poza Pesą wymienia się także czeską Skodę oraz Siemensa. Z danych Kolei Słoweńskich wynika, że z usług kolei korzysta rocznie ok. 15 mln pasażerów. Dzięki udostępnieniu nowych pociągów, nowej stronie internetowej przewoźnika oraz wdrożeniu internetowego systemu zakupu i rezerwacji biletów, a także zakupu przez aplikację w telefonie, Koleje Słoweńskie przewidują wkroczenie w nową erę rozwoju tego środka transportu u siebie. Szacunki mówią, że w 2030 roku obsłużonych zostanie 7 mln pasażerów więcej. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze