Stacja kolejowa Olsztyn Zachodni otwarta dla pasażerów

Po niespełna roku od momentu znalezienia wykonawcy przebudowy dworca kolejowego Olsztyn Zachodni, wreszcie kończą się prace. Obskurny do tej pory budynek z odpadającą elewacją zyskał nowy wygląd i wiele udogodnień dla podróżnych. Z kolei olsztynianie nie będą musieli się już wstydzić dworca usytuowanego blisko Starego Miasta. Układ wewnętrzny odświeżonego budynku został dopasowany do nowego sposobu użytkowania na bazie istniejącej konstrukcji. Jedynie część istniejących sanitariatów została wyburzona ze względu na zły stan techniczny i wykonana na nowo w obrysie rozbieranej części. 
Prace objęły między innymi odnowienie elewacji i wnętrza dworca, wymianę okien i drzwi oraz wszystkich instalacji. Zmienił się też teren wokół obiektu. Rekultywacji poddany został teren zielony, zamontowano nowe ławki. Powstał także parking na 11 miejsc, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych. W zakresie projektu starano się o m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz poprawa bezpieczeństwa przebywania i użytkowania dworca poprzez montaż instalacji monitoringu, instalacji przeciwpożarowej oraz wymianę wewnętrznych oraz zewnętrznych instalacji: elektrycznych, odgromowej i sanitarnych. Kondygnacja podziemna dworca została przeznaczona w całości na funkcje techniczne. Znajdują się tam: rozdzielnia elektryczna, pomieszczenia związane z przyłączami, pomieszczenie gospodarcze itp. Na parterze przewidziano otwarcie części powierzchni dworca w formie zadaszonej wiaty dla oczekujących podróżnych. Funkcja obsługi pasażerów pozostała w tej samej co aktualnie części dworca (większa z brył tworzących budynek) z dostępem do toalet ogólnodostępnych. Mniejsza bryła została odbudowana z przeznaczeniem na lokal komercyjny oraz administracyjny dworca. Otwarcie części przegród pozwoliło na wykonanie zadaszonej wiaty rowerowej. Jak wyjaśniają kolejarze, zgodnie z projektem w bezpośrednim sąsiedztwie dworca zostało nasadzonych prawie 30 drzew oraz 950 krzewów, które posłużyły m.in. do utworzenia od strony ul. M. Konopnickiej zielonych skarp z miejscami do siedzenia dla podróżnych i mieszkańców Olsztyna. – W naszej ocenie kompleksowe zagospodarowanie zieleni w otoczeniu dworca z nawiązką zrekompensuje wycinkę dotychczasowej zieleni i pozwoli zapewnić spójność oraz atrakcyjność nowej przestrzeni miejskiej – podkreśla Maciej Bułtowicz, rzecznik prasowy PKP SA. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze