Co dalej z nowymi wagonami PKP Intercity?

W gorącym okresie dla PKP Intercity, gdzie zapotrzebowanie na tabor rośnie, zaś postępowania na modernizacje wagonów się przeciągają, pojawia się również informacja o przedłużonym terminie składania ofert na dostawę nowych wagonów dla spółki. O miesiąc przesunięto termin składania ofert. PKP Intercity jest w trakcie prowadzenia postępowania przetargowego na zakup nowych wagonów. Spółka chce ich zakupić 55 wraz z wykonaniem ich przeglądu na 3. poziomie utrzymania. Przedmiotem zamówienia jest 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie przewoźnik pozyska 55 sztuk pojazdów. Dodatkowo wagony mają posiadać dopuszczenie do eksploatacji nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, Niemczech, Austrii na Słowacji i Węgrzech. Termin składania ofert mijał początkowo 14 lipca 2017 roku. Z uwagi jednak na wniesione odwołanie Pesy, termin ten przesunięto na 18 lipca. Krajowa Izba Odwoławcza przystała na postulaty bydgoskiej firmy, co poskutkowało istotnymi zmianami w specyfikacji zamówienia. Teraz PKP Intercity zdecydowało się o prawie miesiąc wydłużyć termin składania ofert – zaproponowano więc 11 sierpnia. Pesa odwołała się wobec treści postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia PKP Intercity na dostawę fabrycznie nowych 55 wagonów. Bydgoski producent zarzuca zamawiającemu, że wskazane warunki udziału w postępowaniu są określone w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Stanowią one niewspółmierny środek oceny zdolności wykonawcy, wskazując nadmiernie wygórowane wymagania. Ponadto Pesa zarzuca państwowej spółce brak zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zdaniem producenta, niejednoznacznie sformułowano także wysokości kar umownych w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zdaniem odwołującego się sposób ich obliczania może prowadzić do rażącego ich wygórowania. Bydgoski producent chce, aby warunkiem udziału wykonawcy było wykazanie się w okresie ostatnich trzech lat należytego wykonania dostawy lub naprawy nie mniej niż 10 wagonów osobowych (piętrowych lub jednopokładowych czy członów pasażerskich pojazdów kolejowych). PKP Intercity wymagało, żeby były to pojazdy o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 190 km/h, co zanegowała Pesa, wskazując na prędkość 160 km/h. Odwołujący wskazuje, że zamawiający powinien opierać się na obiektywnych przesłankach, tak, aby dopuszczony do udziału w postępowaniu był każdy wykonawca zdolny do wykonania zamawiania, sugerując jednocześnie, że ogranicza to tym samym konkurencję na rynku. W przypadku kary umownej za zwłokę w wykonaniu proponuje się jej zmianę, by była ona liczona w stosunku do każdego wagonu odrębnie w wysokości 0,2% ceny za wykonanie przeglądu każdego z wagonów za każdy dzień zwłoki. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze