ED59 Acatus wróci do ruchu

Trwa procedura uzyskania nowego świadectwa typu dla jedynego istniejącego egzemplarza serii ED59. Badania na zlecenie bydgoskiej Pesy prowadzi poznański IPS. Nowa dokumentacja ma pozwolić na przywrócenie pojazdu do służby liniowej w województwie łódzkim. Losy należącej do województwa łódzkiego prototypowej jednostki ED59 Acatus są wyjątkowo burzliwe. Wyprodukowany w 2006 r. przez bydgoską Pesę jedyny egzemplarz serii był bowiem wyłączony z ruchu łącznie przez aż około cztery lata. Od ponad roku nie kursuje on z pasażerami z powodu wygaśnięcia czasowego dopuszczenia go do ruchu wydanego przez Urząd Transportu Kolejowego na dziesięć lat. Właściciel chce jednak wykorzystywać pojazd ponownie. Przed rokiem informowaliśmy, że eksploatujące ED59-01 Przewozy Regionalne starają się o wydanie nowego świadectwa typu. Procedura jego uzyskiwania wciąż nie została jednak zakończona, choć jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, obecnie toczą się zaawansowane prace zmierzające do wydania przez UTK niezbędnego dokumentu. – Elektryczny zespół trakcyjny serii ED59 nr 01 znajduje się w dyspozycji producenta pojazdu, czyli Pesy Bydgoszcz, w celu wykonania niezbędnych prób i badań związanych z uzyskaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI – powiedział nam Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Niezgodność z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności nie jest przeszkodą w uzyskaniu dokumentu. Łódzki samorząd wskazuje, że nowe świadectwo ma być już ważne bezterminowo. Na zlecenie producenta badania prowadzi Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu – poinformował nas przedstawiciel UMWŁ. Urząd nie odpowiedział natomiast jednoznacznie na nasze pytanie, kiedy możliwe byłoby przywrócenie Acatusa do ruchu. Jak wynika z informacji przekazanych nam w 2016 r. przez PR Łódź, czasowy charakter poprzedniej dokumentacji wynikał z istnienia tylko jednego egzemplarza serii ED59. Obecna sytuacja nie jest pierwszą, w której prototypowa jednostka odstawiona jest na dłużej. W roku 2011 konieczne było przeprowadzenie naprawy rewizyjnej pojazdu. Negocjacje z bydgoską Pesą w tej sprawie były bardzo długotrwałe i ostatecznie prace zostały zlecone dopiero pod koniec 2013 r. Kwota ok. 2,2 mln zł pozwoliła na ponowne rozpoczęcie eksploatacji liniowej w czerwcu 2014 r. Porewizyjny debiut ED59 nie był jednak udany, bo pojazd zepsuł się w drodze na prezentację prasową. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze