Olkusz bez ekranów akustycznych przy linii LHS

Od ponad 10 lat Mieszkańcy Olkusza walczą o budowę ekranów akustycznych wzdłuż przebiegającej przez miasto linii kolejowej PKP LHS. Powodem jest zbyt wysoki poziom hałasu, jaki generują przejeżdżające pociągi. Spółka odpowiada, że zmodernizowała już infrastrukturę, dzięki czemu poziom emisji jest w normie i nie stać jej na stawianie ekranów. Poseł Jacek Osuch przyłączył się do sprawy mieszkańców Olkusza, którzy walczą od lat o zbudowanie przy linii szerokotorowej LHS ekranów akustycznych. – Dotychczasowe działania zarządcy infrastruktury skupiły się na zmniejszeniu emisji hałasu, jednak jest on i tak bardzo uciążliwy dla mieszkańców domów jednorodzinnych i bloków położonych najbliżej linii szerokotorowej – pisze poseł. Mowa o domach i blokach położonych przy ul. Żuradzkiej, 29 Listopada i Dąbrowskiego. – Z uwagi na używanie do przewozów lokomotyw spalinowych oraz starych wagonów, każdorazowo hałas w mieszkaniach uniemożliwia normalne funkcjonowanie – wyjaśnia. Poseł przypomina również, że firma PKP LHS zobowiązana do postawienia ekranów akustycznych była już decyzją wojewody. Wskazał on, że ekrany powinny powstać na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 1 km i wysokości co najmniej 3,5 m. Ostateczny termin wykonania ekranów akustycznych w Olkuszu wojewoda małopolski wyznaczył na dzień do końca 2008 roku. – Do dnia dzisiejszego ekrany nie powstały – mówi poseł. – Zdaję sobie sprawę, że inwestycja ta wymaga dużych nakładów finansowych, jednak bezpieczeństwo, zdrowie i życie mieszkańców jest w moim przekonaniu priorytetem – dodaje i apeluje o zobowiązanie spółki do uwzględnienia budowy elementów ochrony akustycznej najpóźniej do 2019 roku. Zastosowano rozwiązania techniczne polegające na wymianie podkładów drewnianych na podkłady nowe posiadające lepszą amortyzację, wymieniono szyny dł. 25 m na szyny nowe dł. 210 m, łącząc je w odcinki toru bezstykowego za pomocą spawów termitowych, co spowodowało zmniejszenie emisji hałasu – wymienia Smoliński. Dodaje także, że tor na odcinkach przyległych do Olkusza został poddany naprawie bieżącej poprzez podbicie toru maszynami wysokowydajnymi i wyeliminowanie odkształceń w planie i profilu w celu zmniejszenia uciążliwości generowanych przejazdem pociągów. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze