Stadler i Solaris Tram zrealizują wspólnie zamówienie na dostawę siedmiu tramwajów Tramino

Stadler i Solaris Tram zrealizują wspólnie zamówienie na dostawę siedmiu tramwajów Tramino dla Braunschweiger Verkehrs-GmbH. To pierwszy kontrakt dla spółki Solaris Tram będącej joint venture Stadlera i Solaris Bus & Coach. Wartość zamówienia wynosi blisko 80 mln zł. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy trafią do Dolnej Saksonii już za dwa lata. Tramwaje Tramino są dobrze znane mieszkańcom Brunszwiku, bowiem pięć lat temu Solaris wygrał przetarg na dostawę piętnastu pojazdów z opcją dostarczenia trzech dodatkowych tramwajów. Podpisany w czerwcu 2017 roku nowy kontrakt przewiduje dostawę siedmiu pojazdów z opcją rozszerzającą zamówienie o kolejne siedem sztuk. Nowy tramwaj Tramino Braunschweig II będzie w dużym stopniu nawiązywał do swojego poprzednika. Wagony wyposażone zostaną w wózki przystosowane do wyjątkowego, jedynego w Europie torowiska o szerokości 1100 mm. Modyfikacjom poddano jednakże niektóre rozwiązania techniczne, elementy wyposażenia i designu. Tramino jest pojazdem całkowicie niskopodłogowym, składa się z czterech modułów o łącznej długości 36 m, osadzonych na czterech wózkach. Wysokość podłogi wynosi 360 mm i 320 mm w obszarze drzwi wejściowych. Kabina kierowcy i przestrzeń pasażerska wyposażone są w dwie oddzielne klimatyzacje. Nowością jest doposażenie pojazdu w drugie miejsce dla wózków inwalidzkich, znajdujące się przy 4. drzwiach wejściowych. Przestronne Tramino oferuje pasażerom 205 miejsc, w tym 79 miejsc siedzących. Oparcia miejsc podwójnych zostały odsunięte od siebie o 5 cm, dzięki czemu zwiększono komfort siedzenia. Tramwaj wyposażony będzie również w system anty-knick, który stabilizuje tor jazdy na zakrętach. Będzie posiadał też superkondensatory, w których magazynowana będzie energia pochodząca z procesu rekuperacji, a następnie wykorzystywana do ponownego rozruchu tramwaju. To rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić znaczną ilość energii elektrycznej. Kontrakt na tramwaje dla Braunschweiger Verkehrs-GmbH to pierwsze zamówienie dla spółki Solaris Tram. Jesienią ubiegłego roku na targach InnoTrans w Berlinie Stadler i Solaris zapowiedziały nawiązanie bliskiej współpracy i udział w przetargach na polskim i europejskim rynku. W grudniu 2017 roku w Warszawie właściciele obu firm, Solange Olszewska i Peter Spuhler, ogłosili powołanie joint venture pod nazwą Solaris Tram. Spółka rozpoczęła działalność 1 kwietnia 2017 r. Jej prezesem został Zbigniew Palenica, który od kilku lat kierował Działem Pojazdów Szynowych Solaris Bus & Coach S.A. Siedzibą Solaris Tram jest zakład w Środzie Wielkopolskiej. Spółka zatrudnia 250 osób, w tym 52 inżynierów. Zaplanowane są inwestycje w modernizacje technologiczne zakładu zmierzające do powiększenia wydajności produkcyjnej. - W zaledwie 10 miesięcy po zapowiedzi powołania spółki Solaris Tram realizujemy pierwszy wspólny kontrakt na bardzo wymagającym niemieckim rynku, na którym firmy Solaris i Stadler są od dawna obecne, i doskonale znane. Wierzę, że przed nami kolejne zwycięskie przetargi także w Polsce, które będą punktem startu do realizacji inwestycji w Solaris Tram w maksymalnym zakresie. Prowadzimy już modernizację zakładu w Środzie Wielkopolskiej, która pozwoli na spawanie w nim pudeł stalowych według najnowocześniejszych technologii. Cały kontrakt, od projektowania po montaż końcowy, realizowany będzie w Polsce - mówi Zbigniew Palenica, prezes zarządu Solaris Tram. (Kurier Kolejowy)

Komentarze