Tor doświadczalny w Żmigrodzie wkrótce także z systemami zmiennego zasilania

Jak wskazuje Instytut Kolejnictwa, który jest właścicielem Okręgu Doświadczalnego w Żmigrodzie, polski tor techniczny jest istotny do badań podsystemów Kolei Dużych Prędkości. Aby to było jednak możliwe, Instytut planuje rozwój infrastruktury do testów. Ma to być odpowiedzią na ciągle rozwijający się przemysł taboru szynowego. – Posiadanie w kraju własnego ośrodka, testowego okręgu badawczego, jest czymś bardzo istotnym z punktu widzenia możliwości bezpiecznego testowania krajowych produktów – zauważa dr Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa, który obecny był na ministerialnej konferencji dotyczącej Kolei Dużych Prędkości. Jak podkreślił doktor, okręg badawczy w Żmigrodzie jest wyłącznie jednym z ośmiu obiektów tego typu na świecie. Do wybudowania własnego toru doświadczalnego szykują się także Ukraińcy. Na razie zwrócili się o pomoc do polskiego Instytutu Kolejnictwa. – To świadczy, że jest to projekt wyjątkowy. Warto zatem jak najlepiej wykorzystać jego możliwości – dodał Żurkowski. Instytut Kolejnictwa prowadzi badania wszystkich aspektów, które dotyczą kolei – od pojazdu po infrastrukturę, systemy zasilania, lakiernictwo czy herbicydy służące do odchwaszczania obszarów kolejowych. – Przed zaimplementowaniem jakiegokolwiek rozwiązania w infrastrukturze lub przed dopuszczeniem pojazdu do eksploatacji niezbędne jest przeprowadzenie badań w laboratorium Instytutu – podkreśla dr Artur Rojek z Instytutu Kolejnictwa. Dopiero później pojazd sprawdzany jest w warunkach eksploatacji rzeczywistej. Jak podaje, Instytut prowadzi bardzo dużo badań właśnie na torze doświadczalnym koło Żmigrodu. Tor koło Żmigrodu wypracował już swoją renomę. Jak się okazuje, jest to jedyne miejsce, gdzie w bezpieczny sposób można przeprowadzać bardzo skomplikowane badania zderzeniowe. Korzystają z tego nawet Koreańczycy, którzy przyjeżdżają do polskiego Instytutu wykonywać badania. Teraz ośrodek koło Żmigrodu ma zaoferować znacznie więcej, bo plany zakładają doposażenie obiektu o nowe rozwiązania. Instytut Kolejnictwa przewiduje rozwój infrastruktury badawczej o nowe układy zasilania sieci trakcyjnej o systemy 25 kV 50 Hz i 15 kV 16,7 Hz. – Myślimy również o założeniu systemów dla metra i tramwajów. Z tego względu planujemy też przebudowę układu sieci jezdnej, przebudowę systemu sieci powrotnej i ochrony przepięciowej dla systemów AC i DC, tak żeby można ją było można wykorzystywać w systemach stało- jak i zmiennoprądowych. Dalsze plany zakładają także budowę systemu ERTMS 2 wraz z GSM-R. Instytut chce też zwiększyć potencjał laboratorium zwarciowego jak i zbudować stanowiska do badań urządzeń w systemach zmiennoprądowych 25 kV 50 Hz oraz 15 kV 16,7 Hz. Na torze doświadczalnym znalazłyby się cztery stacje separacji systemów, tak żeby można było uzyskać na połowie okręgu system np. 3 kV, a na drugiej połowie 25 kV. Pozwoliłoby to symulować przejście między systemami oraz badać pojazdy wielosystemowe. (Rynek Kolejowy)

Komentarze