PKP IC chce lokomotyw o sprawdzonej konstrukcji

O ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych pisaliśmy tutaj. Polscy producenci byli zaskoczeni, że warunki przetargu wykluczają ich start – mimo że brali intensywny udział w dialogu technicznym przed ogłoszeniem zamówienia. Zapowiedzieli wnioski o zmianę kluczowych dla sprawy kryteriów doświadczenia wykonawców. Argumentowali, że większa konkurencja będzie też korzystna dla PKP Intercity. Przewoźnik bardzo szybko zareagował na te wnioski. Już dziś (2 sierpnia) specyfikacja została zmieniona, a polscy producenci będą mogli wystartować. Zapis o konieczności wykazania się dostawą 10 lokomotyw elektrycznych w ciągu ostatnich trzech lat zmieniono bowiem na wykazanie się dostawą dziesięciu fabrycznie nowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym (niekoniecznie lokomotyw), i to w ciągu ostatnich pięciu lat. To umożliwi start każdemu producentowi. Postępowanie przetargowe jest procesem, w trakcie którego potencjalni wykonawcy wnioskują o uszczegółowienia lub zmiany w opisie przedmiotu zamówienia. W przypadku uznania ich za zasadne, zamawiający wprowadza zmianę. Taka sytuacja ma również miejsce przy obecnym postępowaniu na zakup 20 lokomotyw elektrycznych, które zostało ogłoszone 31 lipca przez PKP Intercity – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska. Zapewnia, że przygotowana specyfikacja zamówienia nie ma na celu wykluczenia producentów z Polski ani z żadnego innego kraju. – Dążymy do zakupu pojazdów ze sprawdzoną konstrukcją. Zgodnie z obowiązującymi polskimi i europejskimi regulacjami prawnymi przy realizacji zamówień publicznych nie może dochodzić do dyskryminacji z uwagi na państwo, w którym potencjalni oferenci prowadzą swoją działalność, lub ze względu na pochodzenie kapitału potencjalnego oferenta – stwierdza. KP Intercity bierze czynny udział w realizacji programu Luxtorpeda 2.0, co wielu poddaje w wątpliwość. – Prowadzone są m.in. rozmowy dot. finansowania innowacyjnych, prototypowych produktów taborowych z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Ponadto podjęto inne działania, których realizacja wkroczyła już w fazę uzgodnień formalnych i znajduje się na etapie przygotowawczym – zdradza przedstawicielka IC. Jak przypomina, w zeszłym roku został podpisany list intencyjny o rozwoju współpracy pomiędzy PKP Intercity i Pesą Bydgoszcz. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w zakresie prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. – Pierwszym wspólnym projektem będzie budowa lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej. Mamy nadzieję, że pojazdy te, po okresie badawczo-testowym, staną się produktami eksportowymi polskiego przemysłu – podsumowuje Agnieszka Serbeńska. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze