Warszawa stawia na tramwaje

W najbliższych latach Warszawę czeka kilka wielkich inwestycji. Linie tramwajowe połączą Gocław z Saską Kępą oraz Wolę z Wilanowem. Białołęka już się zmienia. ransport szynowy to przyszłość komunikacyjna stolicy – tak wynika ze „Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy”. Jak zapisano w dokumencie, chociaż po warszawskich ulicach porusza się coraz więcej samochodów, kluczową rolę w następnych latach ma odgrywać zbiorowy transport szynowy. Jakość tego rodzaju transportu ma decydować o jakości funkcjonowania aglomeracji, zwłaszcza w sytuacji, gdy przez zwiększającą się liczbę samochodów, warunki ruchu autobusów są coraz trudniejsze. Wielka liczba samochodów, a co za tym idzie – zakorkowane ulice – może powodować, że utrzymanie punktualnego i sprawnego kursowania autobusów po aglomeracji warszawskiej, staje się coraz większym wyzwaniem. Jeśli taka tendencja utrzymałaby się, to mogłoby się to skończyć odchodzeniem pasażerów od komunikacji miejskiej i szukaniem innych środków komunikacji. To nie wszystko, bo rozwój transportu szynowego można zauważyć w wielu krajach i, jak piszą autorzy strategii: „Priorytetowe traktowanie modernizacji tras tramwajowych jest zgodne z tendencjami światowymi i będzie prowadzić do skokowej poprawy jakości transportu szynowego na trasach nie obsługiwanych systemem metra.” Już w 2009 roku, przy publikacji tego raportu zapisano, że jednym z najważniejszych środków realizacji polityki transportowej będą: modernizacja istniejących tras tramwajowych oraz rozwój systemu tras tramwajowych (głównie tras Bemowo- Wilanów i Młociny-Tarchomin). Nic dziwnego, że budowa linii tramwajowej na Nowodwory stała się jedną z najważniejszych inwestycji w ostatnich latach, a już coraz bliżej jest moment rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej, która połączy Wolę z Wilanowem. 
 
Dzięki otwarciu nowego odcinka linia tramwajowa 2 dojeżdża już do pętli Nowodwory, a mieszkańcy tego rejonu Warszawy szybko i sprawnie mogą się dostać do stacji metra Młociny. Założony w rozkładzie jazdy czas przejazdu, wynoszący 14 minut, w większości przypadków jest zgodny z rzeczywistością. Nic dziwnego, że linia tramwajowa 2 cieszy się wielką popularnością wśród mieszkańców Nowodworów. Pomiary przeprowadzane przez ZTM pokazały wysokie napełnienie tramwajów w godzinach szczytu. Z danych, zgromadzonych 2 marca na przystanku Świderska można odczytać, że o godzinie 7.21 oraz 7.41 tramwaj kursujący w stronę METRO MŁOCINY był maksymalnie napełniony, zabierając aż 210 pasażerów, a kilka razy napełnienie prawie osiągnęło tę granicę. Podobnie sytuacja wyglądała w godzinach popołudniowych – w kierunku TARCHOMIN KOŚCIELNY/NOWODWORY. To nie jest jedyna inwestycja tramwajowa w dzielnicy Białołęka. Tramwaje Warszawskie przygotowują kolejną inwestycję. Trasa ma mieć swój początek przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej ma prowadzić ul. Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej, a następnie korytarzem zarezerwowanym na Trasę Olszynki Grochowskiej. W ramach nowej trasy planowanych jest dziewięć par przystanków (w tym pięć na „zielonej Białołęce”). Na końcu trasy będzie pętla, całą trasa to ok. 6 km torów. Budowa ma zostać zakończona do 2022 r. Planowanych jest kilka ciekawych rozwiązań komunikacyjnych, m.in. w projekcie przewidywane jest poprowadzenie tramwaju nad Trasą Toruńską. Przy Rondzie Małej Brzozy ma powstać jednocześnie parking Park&Ride na około 430 pojazdów oraz pętla autobusowa z trzema peronami. Tramwaj ma znacznie uprościć dojazd do II linii metra. Dzięki temu czas przejazdu z ulicy Berensona do stacji metra ma wynieść 12 minut. Rozpoczęły się już prace studialne i koncepcyjne w celu przygotowania tej inwestycji. Wykonane są już analizy geotechniczne dla przebiegu trasy, pomiary ruchu w transporcie indywidualnym i zbiorowym oraz koncepcje układu geometrycznego torowisk. Rozpoczęła się również inwentaryzacja zieleni w korytarzu trasy tramwajowej, prace nad powiązaniami nowej trasy tramwajowej z północno-wschodnim odcinkiem II linii metra oraz koncepcją adaptacji mostu nad Kanałem Bródnowskim. Przygotowywane jest także zlecenie koncepcji estakady nad trasą S8. (Kurier Kolejowy)

Komentarze