Będzie współpraca przy budowie pojazdu z podwójnym napędem spalinowo-elektrycznym

Polski Tabor Szynowy, Przewozy Regionalne i Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, wchodzące w skład grupy Agencji Rozwoju Przemysłu podpisały list intencyjny o współpracy w zakresie budowy pojazdu z podwójnym napędem spalinowo-elektrycznym. Głównymi założeniami podpisanego porozumienia jest m.in. opracowanie specyfikacji technicznej i funkcjonalnej innowacyjnego, dwunapędowego spalinowo-elektrycznego pojazdu szynowego, budowa pierwszego tego typu pojazdu, a następnie przeprowadzenie jego eksploatacji próbnej. Pojazd będzie nosił nazwę Plus Użytkowanie, a jego użytkowanie ma być zdecydowanie tańsze niż eksploatacja pojazdów spalinowych. Założenia projektu wpisują się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której szczególne miejsce zajmuje program Luxtorpeda 2.0 zakładający zwiększenie poziomu inwestycji w przemysł kolejowy. – W Polsce przez bardzo długi czas brakowało programu wymiany taboru i modernizacji, dlatego przemysł nie mógł rozwinąć swojego potencjału. Jest to szczególnie ważne w kontekście rosnącego na całym świecie popytu na pojazdy z napędem niskoemisyjnym. Dlatego przygotowaliśmy specjalny program wsparcia dla producentów taboru, którego celem jest rozwój innowacyjności w zakresie jego produkcji. Mam nadzieję, że już wkrótce projektów podobnych do dziś prezentowanego będzie jeszcze więcej – powiedziała Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. W działania stymulujące produkcję taboru włącza się również Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które w ramach Krajowego Programu Kolejowego w perspektywie nadchodzących sześciu lat na modernizację linii kolejowych planuje przeznaczyć środki w wysokości ponad 66 mld zł. (Rynek Kolejowy)

Komentarze