Co dalej z zakupem nowego taboru dla PKP Intercity?


O zakupie nowych ezt-ów dla PKP Intercity mówił jakiś czas temu Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Wypowiedzią tą zaskoczył wszystkich, łącznie z zainteresowanym przewoźnikiem. Mamy wrażenie, że teraz i PKP Intercity i MIB próbują dyplomatycznie wycofać się z tych zapowiedzi. Obecnie PKP Intercity SA prowadzi prace związane z aktualizacją strategii taborowej na lata 2016-2020 – informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB. W podstawowym zakresie zmiany będą polegać na wprowadzeniu nowych projektów oraz przesunięciu terminów wybranych etapów przejściowych realizacji projektów (bez zmiany docelowego horyzontu czasowego określonego strategią). Powyższe działania spowodowane są wydłużającymi się uzgodnieniami technicznymi związanymi ze standaryzacją floty PKP IC oraz zmianami w przepisach związanych m.in. z homologacją pojazdów, a także zmianami w specyfikacji systemu ERTMS/ETCS. Związana z tym korekta terminów dotyczyć będzie m.in. dotychczasowego projektu zakupu lokomotyw elektrycznych. Przewiduje się że nowa strategia taborowa PKP Intercity SA będzie obejmować zarówno zakup nowego jak i modernizację już posiadanego taboru – informuje Bittel. Należy jednakże zaznaczyć, że na obecnym etapie prac nad aktualizacją strategii nie można podać ostatecznego jej zakresu, gdyż rozważanych jest kilka opcji, m.in. inwestycja dotycząca zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wszystkie działania musza być poprzedzone analizami, które powinny wykazać zasadność ekonomiczną oraz techniczną dla realizacji nowych zadań inwestycyjnych. Wszelkie informacje dotyczące terminów potencjalnych zamówień publicznych dotyczących zadań wprowadzonych aktualizacją będą mogły być przekazane po ostatecznym zatwierdzeniu strategii i opracowaniu harmonogramów projektów – stwierdza wiceminister. I dalej przypomina, że w zakresie zakupu nowych hybrydowych (spalinowo-elektrycznych) pojazdów, 6 września 2016 roku pomiędzy PKP Intercity SA oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA podpisany został list intencyjny, w którym strony wyraziły wolę nawiązania współpracy dla realizacji wspólnych przedsięwzięć w obszarze prac badawczo-rozwojowych dla budowy taboru kolejowego nowych generacji, szczególnie lokomotywy spalinowo-elektrycznej do prowadzenia pociągów osobowych po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych. Strony wyraziły również intencję podpisania umowy, która będzie określała sposób realizacji tego projektu, tj. intencję przystąpienia do konsorcjum, którego celem będzie zaprojektowanie, budowa oraz eksploatacja próbna prototypu lokomotywy dwunapędowej. Następnie, po uzyskaniu pozytywnych wyników eksploatacyjnych oraz wymaganego przez prawo dopuszczenia do eksploatacji – wdrożenia działań zmierzających do jej zakupu. Prowadzone przez PKP IC inwestycje pozwolą na uzupełnienie obecnych braków wagonowych i wyeliminują potrzebę korzystania z taboru innych przewoźników – stwierdza Bittel. Okresowe zwiększenie zapotrzebowania na lokomotywy spalinowe generowane jest przez modernizację linii kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, co powoduje konieczność prowadzenia pociągów okrężnymi liniami niezelektryfikowanymi. Wydłużone trasy i czasy przejazdu pociągów skutkują również zwiększonym zapotrzebowaniem na wagony – dodaje wiceminister. (inforail)

Komentarze