Czy będzie szybkie połączenie kolejowe Pragi z Wrocławiem?

W przyszłym roku czeski rząd zleci realizację studium wykonalności dla budowy linii dużych prędkości ze stolicy do granicy z Polską. Wśród planowanych wariantów jest budowa linii z Pragi do miasta Liberec i dalej do granicy z Polską. Ostateczny kształt sieci KDP na terenie Czech ma zostać zawarty w strategicznych dokumentach determinujących rozwój kolei na terenie kraju. Do realizacji jednak jeszcze bardzo daleko. Z Liberca linia miałaby pobiec w kierunku miejscowości Jędrzychowice (tam przekraczałaby granicę) i dalej, według założeń, w kierunku Jeleniej Góry i Wrocławia. Dziś podróż z Liberca do Pragi zajmuje ok. 150 minut. Kolej dużych prędkości pozwoliłaby na skrócenie tego czasu do 35 min. W tej chwili rozważane są trzy warianty przebiegu linii z Pragi do granicy z Polską. Drugi wariant dotyczy miejscowości Hradec Králové. Pierwsza opcja wydaje się jednak atrakcyjniejsza, przede wszystkim ze względu na większe potoki pasażerskie. Przemawiają za tym także koszty. Budowa linii przez Liberec pochłonęłaby co najmniej 80 mld koron, a w przypadku trasy biegnącej przez kraj hradecki może to być nawet 100 mld koron. Parametry linii miałyby pozwolić pociągom na osiąganie prędkości nawet do 350 km/h. W przyszłym roku ruszą prace nad studium wykonalności dla inwestycji. Pomoże ono wybrać właściwy wariant. Pozwoli także na zabezpieczenie gruntów pod linię w planach zagospodarowania przestrzennego. Sieć kolei dużych prędkości między Pragą a Wrocławiem została uwzględniona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Połączenie w tej relacji jest jednak trzecim w kolejce do realizacji. Wstępne plany zakładają, że do roku 2030 miałaby zakończyć się budowa linii z Pragi do Drezna. W międzyczasie miałaby ruszyć budowa linii Praga - Brno. Połączenie ze stolicy kraju w kierunku Polski, według wstępnych szacunków, miałoby pojawić się dopiero za mniej więcej 30 lat. (Rynek Kolejowy)

Komentarze