Już cztery lokomotywy Gama Marathon jeżdżą u polskich przewoźników

Już cztery lokomotywy Gama Marathon jeżdżą u polskich przewoźników w ramach dzierżawy z RCP – poolu taborowego Pesy i Polskiego Funduszu Rozwoju. Jedną z nich, w okolicznościowych, biało-czerwonych barwach, można zwiedzić na targach Trako. – Długo trwał wybór odpowiedniej malatury na targi Trako. Chcieliśmy pokazać coś, czego jeszcze nie było; standardowo Gama jest przecież produkowana w łatwych do utrzymania, szarych barwach – mówi szef rynku lokomotyw Pesy Ireneusz Kozłowski. 


 Jak podkreśla, w motywach przemysłowych na burtach można znaleźć nawiązania do klientów Pesy. – Oni są dla nas najważniejsi. Natomiast barwy nawiązują oczywiście do tego, że polska firma Pesa współpracuje z Polskim Funduszem Rozwoju – podsumowuje. We wspólnej spółce Rail Capital Partners dzierżawiącej tabor Pesa ma 51 procent udziałów, a PFR – 49 procent. – To wynika ze statutu PFR, który zawsze musi być tylko mniejszościowym udziałowcem. Fundusz współpracuje jednak z nami na bieżąco, ale też dokładnie nas kontroluje – w tym przede wszystkim finanse – podkreśla Kozłowski, który szefuje RCP. Obecnie pool taborowy odebrał już cztery Gamy, z których korzystają polscy przewoźnicy (według informacji „RK”, jest to Kolprem, PM-T oraz spółka koncernu petrochemicznego). – Cztery kolejne zostały już zamówione w Pesie. Zostaną dostarczone maksymalnie do końca 2018 roku – zapowiada Kozłowski. Podkreśla też, że w rozwój RCP wierzy rynek finansowy, bo wszystkie zakupy są finansowane dłużnie. – Nasz plan zakłada zakup 16 lokomotyw w ciągu czterech lat, ale rynek przewozowy rozwija się tak dynamicznie, że niewykluczone jest powiększenie zamówień. Zainteresowanie jest duże – mówi przedstawiciel Pesy i RCP. Cena dzierżawy uzależniona jest od skali zamówienia i okresu dzierżawy – im dłuższy, tym taniej. RCP nie zbiera zamówień przed odebraniem lokomotyw. Dwie Gamy z silnikiem dojazdowym Marathon oprócz RCP zamówiło też przedsiębiorstwo Locomotiv, które wykupiło również pierwszy wyprodukowany przez Pesę egzemplarz. W porównaniu z prototypem, elektrowozy dla RCP mają zmieniony układ dojazdowy – silnik Volvo zastąpił rozwiązanie z Caterpillara, co zwiększyło efektywność napędu. – Cały czas rozwijamy produkt. Nowo zamówione Gamy będą mieć zabudowany system ETCS oraz zostaną dopuszczone do ruchu w trybie zgodności z TSI – podsumowuje Kozłowski. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze